Eerste verzekeringen via Facebook een feit

  • 21 maart 2013
  • 7 reacties
  • 1547 Bekeken

Reputatie 1
Aegon gaat verzekeringen via de populaire sociale netwerkpagina Facebook verkopen. De verzekeringsmaatschappij mikt hiermee op de jonge verzekerden. Dit volgens een artikel op Telegraaf.nl.
Aegon is hiermee de eerste verzekeraar die dit medium als actief verkoopkanaal kiest. Overigens worden de polissen gesloten bij de dochtermaatschappij, Kroodle.


Zou jij je verzekering via Facebook sluiten?


http://www.insidefacebook.com/wp-content/uploads/2012/10/facebook_like_button_big.jpeg

7 reacties

Ik denk het wel.. Ik heb laatst ook kaartjes gekocht voor een concert via FB. Ik denk dat het echt een nieuw medium wordt om het internet te gebruiken.
Reputatie 1
Op Amweb vond ik nog dit (kleine) interview met een vertegenwoordiger van Kroodle:


Klik hier voor het artikel
Jelle,

Als niet-facebooker de vraag of facebook samen Independer dit (nog) groter zou kunnen opzetten en of echt het de grote wens/behoefte van de consument is? Denkt FBTO of Achmea óók over eigen ontwikkelingen na?
Reputatie 1
Zover het mij bekend is, zijn hier geen concrete plannen voor vanuit FBTO. Mocht dit wel het geval zijn stellen we jullie natuurlijk op de hoogte!
Jelle, ik weet niet of dit een app-, een facebook- of een marketing-nieuwtje is, je kunt hem eventueel nog naar een andere Topic verplaatsen óf doubleren.

Het bericht is van FINNO en gaat over de ontwikkelingen bij OHRA.


Onlangs kon je op [finno] al lezen over Kroodle, een verzekeringsinitiatief van AEGON dat is ontwikkeld met een 'mobile first' gedachte. Voor zover ik kan overzien is zij de enige verzekeraar die haar dienstverlening volledig via een smartphone ontsluit.

Vanaf vandaag biedt OHRA, als eerste grote verzekeraar, haar klanten in het bezit van een iPhone of Androidtoestel toegang tot haar dienstverlening: inzicht in polissen, mogelijkheid voor wijzigingen en schade melden. Ik sprak met Miranda Aarnoudse, Manager Online bij de Delta Lloyd Groep, over de nieuwe app en de mobiele strategie van OHRA.

Mobiele strategie van verzekeraars wordt volwassen

Nederlandse verzekeraars hebben in het verleden tal van apps ontwikkeld; vooral informatieve apps en marketinggerelateerde apps (o.a. brand utilities). Doorgaans ontbrak het nog aan apps voor het aanvragen van verzekeringen, het inzien van polissen en facturen, het melden van schades, het volgen van de status van een schademelding en het inzien of wijzigen van je persoonlijke gegevens. Menig verzekeraar zat nog op plateau 1 of 2 van onderstaande plateau-overzicht van de mobiele evolutie.

OHRA is inmiddels voortvarend van start gegaan met haar mobiele strategie. Had OHRA tot op heden alleen de OHRA Reishulp app in de iTunes Store (in de categorie brand utility en qua evolutie ergens tussen plateau 1 en 2), nu maken ze een grote stap voorwaarts naar 'mobile insurance 2.0'. Via de app heb je toegang tot Mijn OHRA, waardoor je als klant je verzekeringen kunt inzien en beheren. "Als ik onze app vergelijk met die van onze concurrenten, dan ben ik heel trots", vertelt Miranda Aarnoudse. "Maar als verzekeraars hebben we op het mobiele vlak nog veel te doen. Met de introductie van de OHRA-app hebben we een eerste versie van een 'huis' opgeleverd, waarvan nog niet alle kamers opgeleverd konden worden. We hebben ons vooral gericht op self service via de smartphone en proberen daarbij goed gebruik te maken van de functies van een smartphone, bijvoorbeeld GPS en fotocamera."

Verderop in het artikel aandacht voor de functies die de komende tijd nog worden toegevoegd aan de app.

Sinds 2010 is Miranda Aarnoudse als Manager Online verantwoordelijk voor de online strategie van in eerste instantie alleen OHRA en later ook van Delta Lloyd. Ze geeft leiding aan drie teams, de twee labels OHRA en Delta Lloyd en een innovatieteam. De ontwikkeling van de OHRA-app is door het laatste genoemde team in samenwerking met de Mobile Company gerealiseerd. "Mobiel is vooral een change, die beter uitgevoerd kan worden in het innovatieteam", licht Miranda toe. "Zij hebben nagedacht over hoe de app eruit moet zien en deze vervolgens neergezet. Daarbij is goed naar onze klanten gekeken; wat betekent de smartphone voor onze klanten en wat willen ze ermee? Uiteindelijk wordt het beheer en de verdere ontwikkeling van de app bij het online team van OHRA neergelegd."

"In beginsel hebben we bij de Delta Lloyd Groep informatieve apps ontwikkeld. Vaak kregen we vanuit de organisatie het verzoek om een app te ontwikkelen zonder dat duidelijk was wat voor app ze precies wilden", vertelt Miranda. "We hebben nu de tijd genomen om goed na te denken over onze mobiele strategie. Zo zien wij onder andere een duidelijk onderscheid tussen de tablet en de smartphone. De tablet is een verlengstuk van de desktop. Ten behoeve van de tablet gaan we dus onze website aanpassen; geen flash-toepassingen meer maar HTML5. Met je smartphone ben je echt mobiel. We willen daar zijn waar onze klant ons nodig heeft. De OHRA-app is met dat inzicht ontwikkeld. We hebben overigens ook nog een mobiele website (m.ohra.nl) voor de mensen die op hun smartphone willen zoeken naar OHRA. Dit is een uitgeklede versie van onze desktop internetsite, met onder andere grotere knoppen. De OHRA-app heeft minder content dan de mobiele website."

Zeer uitgebreide app

Hoewel de app nog niet 'af' is, biedt deze mijns inziens al zeer veel mogelijkheden. "We hebben ons even afgevraagd of de app op dit moment voldoende toevoegt voor onze OHRA-klanten", aldus Miranda. "Maar de app is een mooie, eerste versie, waarmee we ongetwijfeld een grote groep klanten die zelf zijn verzekeringen wil regelen een plezier doen."

Nog niet af, maar toch al veel mogelijkheden. Wat zijn de mogelijkheden? Via de app krijg je, eenmaal ingelogd in Mijn OHRA, al je afgesloten bank- en verzekeringsproducten te zien en alle overige producten. Je kunt wijzigingen doorgeven en schades melden.  Hoewel de indruk gewekt wordt dat je mobiel wijzigingen kunt doorgeven, wordt je via de app verwezen naar de klantenservice of naar ohra.nl. De app biedt daarin niet dezelfde mogelijkheden als Mijn OHRA op een desktop.

Mobiel schade melden kan vooralsnog alleen voor je auto-, caravan- en reisverzekering. Bij mobiel autoschade melden wordt gebruik gemaakt van de website van het Verbond van Verzekeraars; een oplossing waar ook andere verzekeraars voor gekozen hebben. Bij je autoverzekeringsgegevens tref je ook de Autoschadewijzer aan die je praktische informatie geeft bij de verschillende autoschades, bijvoorbeeld aanrijding, autoinbraak, brandschade, et cetera.

De app bevat ook een uitvoerige lijst van noodnummers. Denk daarbij aan het SOS-noodnummer, OHRA-hulpdiensten, telefoonnummers van ambulance, politie en brandweer in verschillende landen, telefoonnummers van autoschade- en herstelbedrijven en ambassades (location based inclusief de route daar naartoe). Ook bevat de app de telefoonnummers van banken en creditcardmaatschappijen voor het geval je bij verlies of diefstal van je pinpas of creditcard deze wilt blokkeren. Tot slot bevat de app ook de telefoonnummers van telecomproviders, zodat je bij verlies of diefstal van je smartphone deze kunt blokkeren.

Wil je meer weten over OHRA? Dan biedt de app onder andere toegang tot informatie over OHRA, persberichten en commercials, die vervolgens ook via social media te delen zijn.

Kortom, de OHRA-app is een zeer uitgebreide app. Qua content is het een mini-website, maar wel één met overwegend relevante content voor als je onderweg bent.
Reputatie 1
Hi Hansje!

Ik vind het een mooi en relevant stuk, hoort hier absoluut thuis!
.....en waarom ben ik niet op Facebook?
(bericht 4: "ben geen Facebooker")

Daarom niet dus: 'AIVD heeft ook toegang tot informatie uit PRISM' :: nrc.nl

Reageer