De "shit happens"-verzekering.....!


  • Anonymous
  • 0 reacties
In de topic "zorgverzekeraar zonder winstoogmerk" was het thema de winsten, die verzekeringsmaatschappijen maken en vooral, wat ze er (ten bate van de maatschappij) mee doen! Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen dus.
Ook is er een internet-initiatief van verzekeringswilligen in Berlijn ter sprake gekomen met het doel, om samen (friends) met verzekeringsmaatschappijen en een makelaarsplatform de verzekeringspremie tot op ca. 50% te reduceren. In het onderlinglexicon (zoeken op friendsurance....bedankt voor deze tool!), wordt het systeem uitgelegd. Inmiddels voor geïnteresseerden, die de duitse taal niet machtig zijn, ook in het engels (friendsurance.com). Het idee is inmiddels de kinderschoenen ontgroeid en belooft een echte verzekeringsraket te worden.

Ook kennen we allemaal de innoverende site van Onderling.nl, waar we samen en ieder voor zich mee bezig blijven.
Maar inmiddels wordt het marketingidee van FBTO weer ingehaald. FBTO heeft als doelgroep "vrije mensen" en sorteert (primair) niet naar leeftijdsgroepen. De oude karrensporen van een huisverzekering, een reisverzekering, een inboedelverzekering, een autoverzekering, een..........enz. enz. zijn echter nog volop aanwezig. Dat mag historisch zo zijn gegroeid en het is ook praktisch om, per verzekeringssoort, specialisten in huis te hebben. Maar toch, als je iets van het initiatief Onderling.nl wilt leren, is er (te) veel gezeur over ....is het wel verzekerd....of is het niet verzekerd?
Hoe moet je de voorwaarden uitleggen....Maar telkens is de ramp voor de verzekerde dan al geschied en komt er een claimprocedure, waarvan heel vaak, de uitgang ongewis is.

"De shit happens"- of de "pech-verzekering" is weer de allernieuwste ontwikkeling in verzekeringsland. Het idee staat nog wel in de steigers, maar werkt (vrij vertaald) als volgt: stel je een online-platform voor, dat niet winstgeoriënteerd is en door een belangenvereniging gemanaged wordt. De verzekeringswillige kan hier zijn premie inleggen. Zo veel als hij/zij maar wil, of kan missen. Hiermede wordt het verzekeringslevel bepaald. Wat kan er op deze manier nu verzekerd worden. ..........PECH!...........en wanneer de verzekerde van mening is, dat er van (vette) pech sprake is, dan wordt er een geloofwaardige claim geschreven, onderbouwd door "bewijsmateriaal", en deze wordt voorgelegd aan de andere leden in het community-portaal.
Hier wordt nu gestemd of en hoeveel er gaat worden uitbetaald. Invloed heeft daarbij ook de totale inleghoogte van de leden. Komt het tot een uitbetaling, dan wordt het level verlaagd en kan er eventueel weer bijgespaard worden. "Bijgespaard", want de police is een waardepapier! Dus verhandelbaar, waardoor de inleg in geval van nood zelfs opgeëist mag worden. Van de totale inleg wordt een gedeelte ter beschikking gehouden voor noodzakelijke uitkeringen, maar er wordt ook een gedeelte geïnvesteerd, hetgeen incl. het rendement, altijd via het portaal inzichtelijk is.

Het "pech-portaal" wordt marktconform gemanaged en de interessante marketingwaardering maakt het mogelijk, om adverteerders aan te trekken en de inkomsten verder te verhogen. Alle geregisteerden hebben automatisch een rechtsbijstandverzekering.

De community bestaat in principe uit "good people". Mensen, die elkaar willen en ook kunnen helpen, ook wanneer het om het aanreiken van vrijwillige hulpdiensten gaat. Zoals bij voorbeeld Frans den Oudsten probeert Lyma op dit onderling-forum te helpen. Maar ook directe aanvragen, "wie kan voor mij in de stad......enz",  zijn welkom.
Deze idealistische "pech-club" maakt van social netwoks optimaal gebruik. Deze club bestaat niet? Klopt, maar dat gaat, als het aan de initiatiefnemers ligt, veranderen!

Prijsgunstig, sociaal, zeker, fair, online, spaarpot, hulp-pool en community-leden, die samen problemen oplossen.


Gelezen op de site HELP-CLUB.ch, das erste soziale Netzwerk.
Ook bereikbaar via XING-com/net/help-club en Facebook.

11 reacties

Een (afschrikkende) site, met alle mogelijke  verzekeringen, die u (nog niet) heeft.........
als argument, dat een "pech-verzekering" gefrustreerde verzekerden zou moeten aanspreken.


Verzekeren & Soorten Verzekering | Financieel: Verzekering
Een herkenbare reactie op de consumentenbondsite:

Het is totaal niet duidelijk met wie je nu echt zaken doet, tot je tekent, dan gaan de maskers pas af. Ik kan overstappen van Interpolis naar FBTO bijv. en zit nog steeds bij Achmea. Dat is met vele van deze "verzekeraars" zo, het is vaak via-via-via. En als je dan een andere hebt gevonden, wordt de verzekering uitgevoerd door dezelfde stichting. Zucht. Zelfs met zo'n tool CB biedt, is het ontzettend veel werk om helder te krijgen waar je nu precies voor betaald. Al die verschillende productnamen, die remix van opties, bij de ene gegroepeerd, bij de ander los aankiesbaar. Bizarre verschillen in premie's, lage basis prijs, enkele lage module prijzen, maar de essentiële; volle pond. Via een tussenpersoon of zelf doen; scheelt niets tot weinig. En de precieze reden waarom ik nu verzekerd ben kan ik ook niet duiden. Ik verzeker mij alleen nog voor het hoogst nodige/wettelijk verplichte, de groeten ermee!
Vijf basisoorzaken van verkeerde verzekeringskeuzen......

De vijf basisoorzaken van verkeerde verzekeringskeuzes
MIJN RESUMÉ:

Customer centricity als uiting van corporate social responsibility.......door modulair financieel advies....!?!

Naar een beter, klantgericht, betaalbaar en winstgevend advies | Wetenswaardigheden | Bedrijfsvoering | Findinet

Of.............dan toch liever de "shit happens-verzekering"? Op pech-basis?


Hier eindigt mijn vijfdelige maar korte kritische rondreis door een onbegrijpelijke verzekeringsjungle.
Voor Fokelien.........en andere geïnteresserden.

Hiermee stuur ik je de algemene voorwaarden van de duitse "verzekering" friendsurance, omdat je al een hele poos geleden interesse aan deze club had getoond. Het gaat je wel een groot dagdeel kosten om ze te bestuderen.

Veel plezier met de "Hausaufgaben", het zijn namelijk 10 pagina's vol!

https://www.friendsurance.de/documents/official/AGB_friendsurance.pdf
Alleen voor Fokelien!

Om verdere recherchen betreffende de nieuwe verzekerings beweging friendsurance te vergemakkelijken, geeft ik je de tip om pure insiderervaringen op te gaan halen bij de Gothaer Versicherung, die onderdeel is van de friendsurance en..........contact al gemaakt...........van een aandeelhouder van jullie eigen moedermaatschappij Eureko!


Ons kent ons dus en laat het gewoon intern uitzoeken maar deel het resultaat wel met de community.

Alhoewel de friendsurance ook dringend nieuwe medewerk(st)ers zoekt, hoop ik dat je de FBTO, ondanks de aankomende insiderkennis van deze beweging, niet spontaan gaat verlaten. Zoals jullie het noemen "als medewerk(st)er met blauw bloed".
Reputatie 3
Goedemorgen Hansje,

Bedankt voor je research naar deze `nieuwe` vorm van verzekeren. Hier in Nederland kennen we deze constructie volgens mij nog niet.
Eigenlijk is het vrij simpel opgezet en ik vond het ook zeer interessant om te lezen. Het was inderdaad een hele hap zoals je al aangaf.
Eén voordeel: ik kon mijn Duits weer enigszins ophalen :p

Remco en ik gaan dit bespreken met de productmanagers en komen hier op terug.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd hoe de overige community leden over deze `nieuwe` of misschien wel `andere` manier van verzekeren denken.
Ik geef eerlijk toe, het is even doorbikkelen om alles te lezen. Maar gelukkig hebben we in dit digitale tijdperk ook google translate, dus vertalen kan ook 😉
Ook een goede maandagmorgen Fokelien,

Beide "verzekerings"-modellen ben ik in nederland nog niet tegengekomen. Net als jij ben ik reuze benieuwd of zoiets bij on forumleden "leeft". Friendsurance heeft de pretentie om 50% premie te gaan besparen......en de democratische pech-club is helemaal iets nieuws in wording, waarbij de verzekerde ook zijn eigen verzekeraar is. Misschien niet zo interessant voor bestaande verzekeringsmaatschappijen. Toch zou ik, "als ik FBTO was", het idee intern eens meer verzekeraarslike gaan uitwerken. Mijn eerder genoemde motto; "samen beter worden", wordt marketingtechnisch uitgebreid: "samen er beter van worden!" Met de factor onderling en de samen-afstembonus per internet lijkt het me best een reële en sympatieke kans te zijn, maar die moet verder uitgewerkt gaan worden. Echter.......weet ik niet expliciet hoe andere verzekeringgeneraties hierover zullen denken/oordelen.

Succes bij de productmanagers. Hoop ook, dat er zich meer leden melden er staat overigens voor beide modellen, naast de duitse ook een engelse versie ter beschikking! Friendsurance.com en op de website bij de pech-club HELP-CLUB.ch is een knop engels.


Tenslotte nog een tip voor Fokelien, om je verzekerings-duits weer te kunnen oprakelen:

Amazon.com: Handbuch Versicherungsmarketing (German Edition) (9783642102752): Michael P. Zerres, Michael Reich: Books
Ik heb topic verplaatst naar 'Verzekeringen Algemeen'.
1 1/2 - jaar friendsurance.de
evaluatie mede t.a.v. Fokelien


https://www.friendsurance.de/blog/a/erfahrungen-und-zahlen-aus-18-monaten/
Uw allerlaatste verzekering is...........
en nog prettige feestdagen!



Asito

Reageer