Banken en verzekeraars moeten klanten wijzer maken

• 12 augustus 2013
  • 5 reacties
  • 867 Bekeken

Reputatie 1
Banken en verzekeraars moeten meer investeren in de financiele kennis van hun klanten. Op die manier kunnen misstanden in de financiele sector beter worden voorkomen. En het vertrouwen van consumenten herwinnen. Dat zegt waarnemend voorzitter Theodor Kockelkorten van de Autoriteit Financiele Marketing (AFM).

Voorlichting en het voorkomen van problemen komen ook samen bij bijvoorbeeld het rood staan op betaalrekeningen. Uit onderzoek van AFM is gebleken dat veel mensen niet weten dat het heel duur is om structureel rood te staan.

Vind je dat verzekeraars verantwoordelijk zijn voor je financiele opvoeding? En dat de financiele misstanden worden opgelost door betere informatie?

5 reacties

Nee, ik vind van niet. Enerzijds omdat ik bang ben dat de van maatschappijen afkomstige 'kennis' gekleurd zal zijn dan wel toegeschreven wordt naar hun product.

Juist de overheid heeft naar mijn mening die taak en ik vind niet dat mijnheer Kockelkorten die kennis moet afschuiven maar zelf ter hand moet nemen. Als ik me zelf als voorbeeld neem..... Je moet niet naar mij kijken omdat ik toevallig geabonneerd ben op verzekeringsbladen zoals Beursbengel en Assurantiemagazine omdat dat toevallig voort vloeit uit de werkzamheden die ik ooit heb gedaan. Maar privé ben ik ook al jaren geabonneerd op fiscaal/financiële bladen zoals Effect, de Consumentengeldgids en FiscAlert. Ik ga me zelf er ook niet op voorstaan dat ik veel kennis heb van bepaalde financiële zaken maar het gebeurt de laatste paar jaren meer dan incidenteel dat ik 'geraadpleegd' wordt en dan gaat het om iets anders dan alleen verzekeringen.

Ergo, ik vind dat we zelf de taak hebben om ons te verdiepen in onze financiële kennis. Dat betaalt zich op een gegeven moment namelijk van zelf terug. Je komt er dan namelijk achter dat mensen (ook overheden) constant bezig zijn om je te belazeren.  Ik kan hierbij hele reeksen van voorbeelden geven. Als je die kennis eenmaal ook zelf hebt dan herken je dat niet alleen maar kun je ook terug slaan.
Maar, ga maar eens lezen Problemen met overheidsinstanties | De Nationale ombudsman

Voorbeelden van die kennis. Als je niet weet wat huurtoeslag, zorgtoeslag of aftrekbare ziektekosten zijn dan leef je heel relaxt maar doe je je zelf toch ontiegelijk tekort.

Overigens doet de overheid wel wat natuurlijk. Op de site van de belastingdienst is al een hoop fiscale kennis te vinden.

Om met een ander, "dagelijks consumentenproduct" te vergelijken: ik hoef toch ook geen cursus automonteur te volgen om met dit product te kunnen omgaan.......het moet zo geconcipeerd zijn, dat ik het product begrijp, aanvoel, kan bedienen en niet kapot kan maken.......en mag aannemen, dat het aan de gestelde verwachtingen zal voldoen.

De financiële branche heeft in het recente verleden zèlf veel kapot gemaakt en daarom moeten we momenteel kiezen uit het onoverzichtelijke aanbod van deze "slechterikken". Om tot uitdrukking te brengen, dat de dames en heren uit de branche, ons consument, nooit meer zullen aanliegen en hun kennis nooit meer primair in eigen voordeel zullen omzetten, hebben zij beloofd niet meer aan zichzelf, maar bij beslissingen, vooral aan de klant te zullen denken.

Dus het probleen van een informatiedeficiet is kwalitatief op gelost! De vakkennis wordt nu (ook) ter plekke ten gunste van de consument ingezet! Zoals betrouwbare ministers als natiebestuurders hebben zij ook een eigen eed afgelegd en die luidt:

Ik zweer/beloof dat ik mijn functie integer en zorgvuldig zal uitoefenen.
Ik zweer/beloof dat ik een zorgvuldige afweging zal maken tussen alle belangen die bij de onderneming betrokken zijn, te weten die van de klanten, de aandeelhouders, de werknemers en de samenleving waarin de onderneming opereert.
Ik zweer/beloof dat ik in die afweging het belang van de klant centraal zal stellen en de klant zo goed mogelijk zal inlichten.
Ik zweer/beloof dat ik mij zal gedragen naar de wetten, de reglementen en de gedragscodes die op mij van toepassing zijn.
Ik zweer/beloof dat ik geheim zal houden wat mij is toevertrouwd.
Ik zweer/beloof dat ik geen misbruik zal maken van mijn kennis.
Ik zweer/beloof dat ik mij open en toetsbaar zal opstellen en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving.
Ik zweer/beloof dat ik mij zal inspannen om het vertrouwen in de financiële sector te behouden en te bevorderen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!/Dat verklaar en beloof ik!

Bankierseed | AFM

Iedere informatie is welkom, ik hoef het niet te lezen, maar de vraag is (nog) of we de inhoud onbezwaard kunnen vertrouwen? De tijd zal het moeten leren.

NB. Eénmaal gelogen, altijd gelogen.......éénmaal een dief, altijd een dief......levenservaringen die de medewerkers van de financiële branche in het gezicht zullen blijven slaan en dus ook de gegeven "informatie"!

Met een bewezen onafhankelijke adviseur/beheerder kan ik vertrouwensvol leven!
Vervolg - Wat er op community's zoal voorbij komt.......
over het broodnodige en onafhankelijk advies in de toekomstige verzekeringsbranche

Strategische revolutie

Lees dan ook een reactiegesprek tussen twee verzekeringsadviseurs mee die vaststellen, dat klanten voor de prijs gaan via vergelijkssites dus uiteindelijk en geen advies meer willen.......
Spreekt dit elkaar niet enorm tegen? De beste informatie willen, maar via vergelijkingssites afsluiten en de professionele adviseurs die tevens kunnen ontzorgen, links laten liggen.

Citaat:
Je maakt net als ik gebruik van de berekeningsmodules van Voogd. De laatste tijd (laatste half jaar) zie ik dat ik steeds vaker niet uitkom met premies ondanks dat ik een groot deel van de provisie ook nog eens uitruil.

Tegenwoordig maak ik tegelijkertijd een berekening bij Independer als schaduwberekening om te bepalen of het uberhaupt wel zinvol is een premie door te geven. Je staat redelijk voor joker als je een premie presenteert van 80 euro terwijl dezelfde verzekering (vaak ook zelfs nog zelfde concern maar ander label) via Independer 52 euro kost. Dat kan je de klant zowat niet uitleggen.

In mijn portefeuille merk ik een teruggang in aantal verzekerden en premievolume. Dat is op zich een teken aan de wand. ik heb al diverse malen bij Boogd aangegeven dat de premies niet meer concurrerend zijn. Premie.nl (is van Voogd) levert trouwens wel gewoon de direct writers. Ik wil op zich best die direct writers gaan leveren voor een affiliatevergoeding (circa 50 tot 120 per conversie). Goede rb verzekering erbij en ik wil klant bij schade ook nog wel helpen. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn, Independer doet het ook, waarom leveren wij die direct writing kanalen dan niet?

http://www.vvponline.nl/nieuws/56249
@Jelle. Banken en verzekeraars moeten hun klanten zeker veel "wijzer" maken in de zin van het volgende bericht .......  JA!!ZEKER.

In Nederland krijg je gevangenis wanneer je de bank berooft.
Berooft de bank jou, krijgen de daders ook nog een BONUS!

'Miljardenboete voor JPMorgan Chase'

De Amerikaanse overheid wil de bank JPMorgan Chase een boete van ruim 6 miljard dollar (4,5 miljard euro) laten betalen voor misstanden bij de verkoop van aan hypotheken gerelateerde producten in de jaren voor de financiële crisis.
Foto:  ANP

Dat meldde de Britse krant Financial Times dinsdag op basis van ingewijden.

De bank zou zich verzetten tegen de straf, die de hoogste zou zijn in een lange reeks boetes die JPMorgan al kreeg van de Amerikaanse overheid. Het zou ook de hoogste boete zijn die na de financiële crisis aan een bank is opgelegd.

De boete komt voort uit de aanklachten die de Amerikaanse toezichthouder op de hypotheekmarkt (FHFA) in 2011 indiende tegen een reeks grote internationale banken. Zij zouden de hypotheekverstrekkers Fannie Mae en Freddie Mac met miljardenverliezen hebben opgezadeld door de handel in aan hypotheken gerelateerde financiële producten. Onlangs kreeg de Zwitserse bank UBS in dit verband een boete van 885 miljoen dollar.

http://www.nu.nl/economie/3560713/miljardenboete-jpmorgan-chase.html
Onderling en de Nederlanden van NU onderling........

Het is al wat langer geleden dat ik mijn aandacht op de Nederlanden van NU, een Generali-dochter met het direct writer principe had gericht. Ze zijn niet zo lang geleden in de verzekeringsmarkt gestapt met de slogan "verzekeren zonder flauwekul". Het is niet eenvoudig voor nieuwkomers om een aandeel in de verzekeringsmarkt te veroveren. Juist daarom is het interessant om af en toe eens na te zien of ze überhaupt nog bestaan.........

Jawel, ze bestaan nog! en hebben zich klaarblijkelijk aan de titel van deze Topic geöriënteerd......klanten wijzer maken!

Lees de volgende site eens "lekker" door, dus ga er even voor zitten en neem de tijd. Informatie vanuit de praktijk met vooruitzien en weinig achteromkijken. (Naast de Onderling-cases-afdeling, probeer ik vanaf het begin ook het Onderling-forum met infotainment te voorzien). Houd het even vol het leest gemakkelijk en.......u komt dan óók duidelijke Onderling-trekjes tegen, waarmee het éénmalige voor beide partijen gereduceerd wordt. Dat is harde concurrentie, maar nieuwe ideeën worden meestal door een navolger zélfs nog verbeterd.       Is dat hier óók het geval? Wat denkt u?

https://plus.google.com/+NederlandenvannuNl/posts

Nederlanden van nu / crowdsourcen:
http://nederlandenvannu.ideascale.com/

Reageer