Vraag

Arbeidsongeschiktheid verzekeren

• 22 augustus 2013
  • 5 reacties
  • 1433 Bekeken

Hoe kan het bestaan dat een ZZP-er zich niet kan verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid?

Je wordt ontslagen op je 50ste en besluit als zelfstandige je werk voort te zetten.
Je maakt dan geen gebruik van overheidsgelden, zoals WW, bijstand ed.

Je zorgt voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Je wilt ook een verzekering afsluiten voor het geval je ziek zou worden. Als je zo ziek bent dat je je werk niet meer kan doen, komt er ook geen geld binnen.

Je vraagt een verzekering aan en meldt dat je linker knie niet al te best is en dat je 50 jaar bent.
De beslissing van een medisch adviseur, die je nooit hebt gesproken: zo'n hoog risico dat hij de verzekeringsmaatschappij adviseert van verzekering af te zien.
Je vraagt een medische keuring aan. De keuringsarts kan minder ver door de knieen dan jij.
De beslissing van de medisch adviseur blijft echter onveranderd.

Je belt de medisch adviseur met de vraag, waarom een slechte linker knie een reden zou zijn voor een verhoogd risico. De bent consultant en denken, praten, adviseren doe je niet met je knie. Als die al een probleem zou geven.... het is de linker.....doe je je geschakelde auto weg en koop je een automaat.

De medisch adviseur antwoord.....u bent 50, dan loopt u sowieso al meer risico en u heeft ook nog een slechte knie. Ik ben adviseur voor een commercieel bedrijf, en dat bedrijf moet geen risico's lopen maar geld verdienen...u bent een te groot risico.

Ik ben zzp-er en loop dus nu ongewild risico, (al is dat niet groot want ik ben nooit ziek).

Maar wat nu??
Hoe kom ik aan een verzekering?

5 reacties

@fbto geweten,

Welkom op onderling!
Ik heb geen antwoord of tips voor je FBTO heeft geen zakelijke verzekeringen. Misschien dat er vanuit de community bruikbare tips komen. Ik ben benieuwd naar de reacties!
@fbto geweten. Niet dat ik ad hoc dé oplossing uit de dagelijkse praktijk voor je heb......
maar een forum als Onderling.nl is prima om ervaringen en ideeën met elkaar te delen

Toen ik ooit samen met een collega een (dure) arbeidsongeschiktheidsverzekering wilde afsluiten, moesten we natuurlijk ook gekeurd worden. Ikzelf ben groot en slank, mijn collega is kort en dik, wat uiteindelijk ten ongunste voor mijn collega 25% premieverschil uitmaakte! Verzekeraars kijken dus erg precies naar mogelijke risico's die ze lopen. Mijn collega sportte veel, terwijl ik liever iets nuttigs doe(!).......wij hadden allebeide geen voorgeschiedenis en/of bekende mankementen!

Ik zou in jouw geval met open visier de afkeuring aanspreken en voorstellen om alle risico's voortvloeiend uit de linker-knie-problemen uit te sluiten. Je zegt, ik heb mijn knie niet nodig en verklaart, dat de verzekeraar deze knie en evtl  gevolgen mag uitsluiten. Lijkt mij voor de verzekeraar een redelijke oplossing.......en jij schijnt er ook mee te kunnen leven. Is het proberen waard! Bij het aanspreken van een tweede verzekeraar komt beslist de vraag of je ooit afgewezen werd.......en zult dit niet kunnen verzwijgen. De verzekeraars zijn inmiddels perfect georganiseerd en deze afwijzing gaat pas tevoorschijnkomen, wanneer u bij een tweede verzekeraar gaat claimen en de claim wordt afgwezen op basis van onvolledige/onware informatie bij de aanvraag......dus zelfs wanneer je ergens anders wèl wordt aangenomen, de opgelopen negatieve keuring is ook nog eens een steen om de nek.......levenslang! Een second opinion is tevens nog een ontsnappingsmogelijkheid.....

1 - Recht op herkeuring
De uitslag van een keuring kan ongunstig uitvallen. Voldoet deze bijvoorbeeld niet aan de eisen van een verzekeringsmaatschappij dan zal deze je niet willen verzekeren. Bij een nadelige uitslag heb je het recht om je te laten herkeuren door een onafhankelijke arts. De arts voert het onderzoek dan helemaal opnieuw uit. Hiervoor moet je eventueel wel zelf een bijdrage betalen.

2 - Andere verzekeraar/verzekering?

http://www.averoachmea.nl/Zakelijk/Pages/InkomenContinu.aspx

Succes. Misschien horen we nog iets over het vervolg.....?
@fbto geweten -2-

Bij bovenstaande post ben ikzelf "creatief" geweest. Ook anderen op het internet hebben echter (bruikbare?) aanbevelingen:

1 - De keuringsarts is niet òm te krijgen, maar de verzekeraar wordt eerder week, wanneer je laat doorschemeren, dat je alle andere lopende verzekeringen van hem zult aftrekken.......(voor zover je bereids klant bent)

2 - Als ondernemer heb je die mogelijkheid overigens ook: binnen 3 maanden na einde loondienstverband kun je je bij het UWV aanmelden voor vrijwillige voortzetting ziektewet (1e 2e jaar ziekte, alleen voor IB ondernemers, niet voor DGA's) en de WGA (ziekte langer dan 2 jaar, ook voor DGA's).  Er is geen medische selectie, iedereen wordt geaccepteerd. De premie is niet leeftijdafhankelijk, uitkering tot 65. Enig nadeel: heel erg duur, circa € 6.000.- per jaar (maximum dekking ziektewet + WGA), en het WGA Gat en bovenwettelijk WGA risico is niet meeverzekerd

3 - Vraag ook eens de collega's-ZZPer die afgekeurd werden......voorbeeld:

http://www.zzp-nederland.nl/artikel/vrijwillige-aov-via-uwv
@fbto geweten. Met een algemene link naar een solidair ZZP-er platform wil ik de attenderen op het verwachte gaan vervolgen van je eigen Topic. Ben je inmiddels wijzer geworden of heb je een nieuwe informatiebron gevonden? Of.....ben je inmiddels verzekerd zelfs?

http://www.pzo-zzp.nl/
Hey thanks for sharing such knowledgeable post I have one of most popular online game to play just from here play scrabble word finder cheat without any charges.

Reageer