Vraag

taalfouten

In mijn enthousiame om te reageren, gebeurt het mij zeer vaak dat ik een taalfout typ, na plaatsing zie ik dat pas. Het zou fijn zijn als er een optie kwam om je tekst even aan te passen/ te wijzigen.

7 reacties

Reputatie 1
Badge +2

In mijn enthousiame om te reageren, gebeurt het mij zeer vaak dat ik een taalfout typ, na plaatsing zie ik dat pas. Het zou fijn zijn als er een optie kwam om je tekst even aan te passen/ te wijzigen.

Dit is ook mogelijk. Linksboven je reactie staat een link 'Wijzig reactie' met daarnaast het icoon van een potlood.
Ik vrees dat voor veel gebruikers geldt dat het niet hun enthousiasme is dat voor taalfouten zorgt, maar een gebrek aan taalvaardigheden. Een site die daarbij kan helpen is: Beter Spellen.nl
Ik heb gisteren een voor mijn doen,  vrij lang bericht geplaatst en was opgelucht, toen ik het had verzonden.
Maar net zoals mostertpot opmerkt, zie je later bij het teruglezen taalfouten of verbetermogelijkheden, maar dan is het uurtje al om.

Met de opgedane ervaring heb ik drie tips:

1-Het schrijfveld is een soort brievenbusgleuf, dat is niet aangenaam voor langere teksten en kan groter. Tevens is de tekst in "de gleuf" niet identisch met het origineel, de regellengte wijkt af

2-Een spellingscontrole zou geen overbodige luxe zijn. Duidelijk aangekondigd, haalt het misschien schrijfwillige over de streep, die nu niets schrijven, omdat ze taalonzeker zijn

3-Het uurtje tijd om nog te kunnen wijzigen mag inderdaad verdubbeld worden

Mij lijkt het overigens, alsof er drie adressen op nieuwe reacties zijn geaboneerd, omdat nieuwe berichten direct een minuut later al "gelezen" worden. Dit zou tot gevolg hebben, dat na iedere wijziging innen het uurtje. de teller steeds weer drie lezers bijtelt en het beeld van het totale lezersaantal uiteindelijk vervalst. Klopt dat?
Reputatie 1
Dag hansje!

We nemen je feedback hierop natuurlijk mee en gaan kijken wat hierin technisch haalbaar is. Zodra hier antwoord op is hoor je dat van ons.
Ik heb nog een tip. Als je nou voelt aankomen dat je reactie erg lang wordt óf je wilt er nog een nachtje over nadenken alvorens te plaatsen óf je bent een tikkeltje woordblind waardoor je fouten pas ziet na plaatsing, doe dan als ik, maak je reactie eerst in WORD, sla op en op het moment van plaatsen hoef je alleen nog maar te kopieren en plakken. In WORD heb je een automatisch spellingcontrole!!! Ergo, een kind kan de was doen!!!   
Reputatie 3
Hai Frans,

Bedankt voor je tip!

Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.

Groet,
Fokelien
Reputatie 1
Badge +2

Ik heb gisteren een voor mijn doen, vrij lang bericht geplaatst en was opgelucht, toen ik het had verzonden. Maar net zoals mostertpot opmerkt, zie je later bij het teruglezen taalfouten of verbetermogelijkheden, maar dan is het uurtje al om. Met de opgedane ervaring heb ik drie tips: 1-Het schrijfveld is een soort brievenbusgleuf, dat is niet aangenaam voor langere teksten en kan groter. Tevens is de tekst in "de gleuf" niet identisch met het origineel, de regellengte wijkt af 2-Een spellingscontrole zou geen overbodige luxe zijn. Duidelijk aangekondigd, haalt het misschien schrijfwillige over de streep, die nu niets schrijven, omdat ze taalonzeker zijn 3-Het uurtje tijd om nog te kunnen wijzigen mag inderdaad verdubbeld worden Mij lijkt het overigens, alsof er drie adressen op nieuwe reacties zijn geaboneerd, omdat nieuwe berichten direct een minuut later al "gelezen" worden. Dit zou tot gevolg hebben, dat na iedere wijziging innen het uurtje. de teller steeds weer drie lezers bijtelt en het beeld van het totale lezersaantal uiteindelijk vervalst. Klopt dat?

Beste Hansje,

We hebben je tips besproken en onderstaand de feedback op je ideeën.

1. Bij de ontwikkeling van het reactieveld is gekeken naar gebruiksvriendelijkheid. Het reactieveld in het forum is speciaal gericht op het plaatsen van een forumbericht en is toegespitst op de gemiddelde lengte daarvan.
2. Een goed idee. We gaan kijken of we dit in de toekomst kunnen toevoegen. In de tussentijd is de tip van Frans ook een goed idee!
3. Het klopt dat je maar een uur de tijd hebt om een tekst te kunnen wijzigen, dit is speciaal ingebouwd om eventuele spellingsfouten direct na plaatsing nog te kunnen wijzigen. Er is bewust gekozen voor 1 uur om te voorkomen dat reacties in een discussie achteraf nog aangepast worden waardoor de conversatie niet meer klopt.

Reageer