Woede uitleven op japanse auto's?

• 28 september 2013
  • 2 reacties
  • 840 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Leuke vakantie gehad?

Een gezellig vakantiehuisje in Drente, mooi weer en de tijd ging natuurlijk veel te snel om. Ook op de allerlaatste dag bleven we nog zo lang mogelijk genieten en reden met de auto tegen middernacht al zwaaiend naar de andere bofkonten, die langer bleven, van het vakantieterrein af. Een uur later schee de auto ermee uit en stonden we zónder verlichting, maar mèt desillusie op de vluchtstrook te wachten op een uit zijn slaap gebelde automonteur. Driehoeken had ik neergezet (ik heb er altijd twee aan boord) en het oranje-boven-vest aan.
Toen hij, de inmiddels gekomen monteur, met zijn slaperige hoofd onder de moterkap verdween mompelde hij spontaan iets en begon met zijn hoofd te schudden, zelfs hevig te schudden. De sleutel stak niet in het slot, dus stond hij niet onder stroom. "Nee, nee......moet je dàt eens zien" riep hij nog steeds met zijn hoofd schuddend en voorzichtig naderde ik de voorkant van mijn auto, mij van geen kwaad bewust iets verkeerd te hebben gedaan, maar erg benieuwd wat we daar nu te zien zouden krijgen. "Moet je die kabels eens zien......alles aangevreten, man, die auto had voor hetzelfde geld in de fik kunnen vliegen!".

Marters bleken de oorzaak van zijn opwinding en de autopech te zijn. Marters slapen graag op warme motorbloks, maar vooral jonge marters beginnen (uit verveling?) aan de voor mijn auto zo noodzakelijke hele verkabeling te knagen. Vooral japanse kabels schijnen favoriet te zijn........Japanse kabelproducenten verwerken visolie bij de kabelproductie......? Misschien vangen ze daarom zoveel walvissen misschien?

Inmiddels kon de vlijtige monteur geen rol tapband meer vinden in zijn auto, alles had hij om de deels kale kabels gewikkeld bij zijn spoedeisende hulp. Terwijl hij met een brandblusser klaarstond, mocht ik nu de moter starten. Ik had vreemde gevoelens en wenste dat het mogelijk was slechts "een beetje" te kunnen starten.......maar ik had geen keus.

Hij had het uiteindelijk prima voor elkaar gekregen, de motor liep en het brandde ook nergens waar het niet hoorde. Ik mocht nog op de kortste weg naar huis "op eigen risico" zei hij zeer nadrukkelijk en daarna niks als snoerstraks naar de garage. Na het inpakken van zijn gereedschap, restanten en het afscheid nemen, liep hij nog steeds hoofdschuddend naar zijn eigen auto terug...... MARTERS!! mompelde hij! Mijn japanner moest wel héél bijzonder lekker geweest zijn! In tegenstelling tot veel autopechers vergat ik tot slot niet mijn gevarendriehoeken in te zamelen.

Onderweg naar huis dacht ik erover na, wat die natuurpelsbeesten voor financiële schade zouden hebben aangericht en........u voelt  'm aankomen, of de verzekering..........juist of je ook bij het afsluiten van een autoverzekering hiermee rekening moet houden? De schade was uiteindelijk € 1.200,-. Geen kattepi....of, in dit speciale geval, geenmarterps.....!

Wat kunnen jullie hierover vertellen is dit een échte wildschade of een onvermijdelijk en plotseling gebeuren? Of anders? (Misschien diervandalisme.......)

.......enneh..... Drenthe schrijf je natuurlijk met een H erin , maar sindsdien doe ik dat uit protest niet meer......de klus heeft me genoeg tijd en geld gekost! Drentse  marters, bedankt!

http://www.desteenmarter.nl/auto.html

2 reacties

Vervolg-2  van leuke vakantie gehad?

Steenmarterschade, eventuele gevolgen en de verzekering........

Na het knabbelen aan kabels en slangen kunnen er tevens volgschades ontstaan, die je niet direct met het steenmarter-event in verbinding had gebracht. Verzekeringen zijn terughoudend met informatie hierover. Ook Independer reageert niet op de steenmarterschademelding. Daarom geef ik een vriendelijk aanloopje om u te waarschuwen voor onzichtbare schade

- Ook wanneer u (nog) niet weet wat een lambdasonde is (een sensor die het zuurstofgehalte in de brandstof meet), het ding zit vast aan de doorgevreten kabel en moet altijd compleet meevervangen worden wanneer de steenmarter juist deze kabel heeft beschadigd. Claim dus kabel én sonde!

- Moterstotteren, veroorzaakt door kapotte kabels kan tot oververhitting van de motor leiden en volgschade veroorzaken. Misschien niet aan gedacht, maar de katalysator wordt hierdoor meebeschadigd en werkt niet meer

- De kapotte en lekkende koelslang hoort ook bij de veroorzaker van de vorige beschadiging: oververhitting!

- Marters vreten ook graag stukken van gummi-machetten weg. Machetten ommantelen delen onder uw auto. Een kapot gevreten rem-, aandrijf- of koppelingsmanchette laat zand en water door aan vaak draaiende delen, die hier niet echt tegen kunnen. De volgschade treedt vaak pas veel later op en niemand denkt meer aan het eerdere  steenmarderincident. M.a.w. wanneer u heeft vastgestelt, dat er "beestjes" aan uw auto hebben gevreten, laat de garage dan naast de kabels en slangen, die zichtbaar aangevreten zijn en meestal een directe storing veroorzaken, óók even onder uw auto nakijken, of er misschien nog minder zichtbare schades zijn ontstaan, die jaren later aanleiding kunnen zijn voor nog meer dure reparaties.

Wie heeft er ervaring met steenmarterschade,
tips over volgschades die jaren later pas optreden en/of claimervaring?

NB Verzekeraars kunnen misschien afweertips geven?
Badge
Thank you so much for the making this site because here more things fix windows 10 connections and its so good for the all and its good for us.

Reageer