Beantwoord

Vraag 't Adriaan



Toon eerste bericht

95 reacties

Ik zou als fabrikant een klein buitenspeakertje inbouwen die het geluid van een (optrekkende) Ferrari nabootst of dat los aanbieden. Wedden dat die als broodjes over de toonbank gaan? 



Ik zal jouw voorstel meteen doorgeven Frans.......

"Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie om elektrische auto's en hybride voertuigen meer geluid te laten maken. Dit moet ongelukken met kwetsbare verkeersdeelnemers verminderen".

De eerste voorstellen beperken een kunstmatig geluid tot de snelheid van 30km/h, omdat daarna de banden genoeg herrie maken! Klaarblijkelijk geldt dit nog niet voor stilstaande voertuigen........zoals in mijn schrikmoment van toepassing was.


Er zijn nu veel prominenten op het forum, maar ik had óók Adriaan Heino gevraagd en daar wacht ik nog op!

hansje schreef:

Hadden e-autobezitters hiermee gerekend: mogelijke verzekeringspremieverhoging?

VRAAG aan Adriaan Heino: Zijn er al concretere gegevens uit de verzekeraarsstatistieken die een premieverhoging gaan rechtvaardigen? Of is er nog meer voorkennis dan hier beschreven, die een mogelijke verhoging plausibel maakt? Univé en Onna-Onna bieden ook een verzekering aan. Van de Achmea-groep vond ik tenslotte nieuws over de volgende verzekeraars:


Autoverzekering voor elektrische auto - grote verschillen premie



Autoverzekering elektrische auto duurder? | Wegwijs.nl





Met belangstelling heb ik jouw eerste twee links doorgelezen Hans. Mijn mening:

Op zich lijkt het mij niet onlogisch dat een autopolis voor een elektrische auto duurder gaat uitvallen. In de eerste plaats is zo’n auto al zwaarder in vergelijking met een zelfde type met een verbrandingsmotor. Daardoor heb je in principe een langere remweg nodig om tot stilstand te komen terwijl het me ook niet onlogisch in de oren klinkt dat zo’n auto bij een aanrijding ook een grotere schade aan de derde kan veroorzaken door zijn zwaardere massa.  De andere kant: met het gewicht wordt al rekening gehouden bij het vast stellen van het premie-gedeelte voor de WA-verzekering.

Meer moeite heb ik met een (flinke!!) prijsverhoging voor het casco-gedeelte van de autopolis. Weliswaar gaat het zwaardere-massaverhaal ook enigszins op voor dat casco-gedeelte en dan met name als je die auto om een boom vouwt omdat van een boom nu eenmaal bekend is dat die normaliter niet mee geeft maar kom op hee. Een geavanceerde moter van een BMW of Mercedes is ook duur en die zit vlak achter het front. Dus ik kan de redenering van Groen Assurantiën wel volgen die onder jouw link het volgende zegt:

‘AllSecur redeneert dat een elektrische auto duurder is in aanschaf dan een vergelijkbare benzine/diesel auto. Met name de batterij wordt daarbij als duurste onderdeel genoemd. Vreemd, want een kapotte batterij, wat overigens zeer zelden gebeurt, valt sowieso niet onder de auto verzekering tenzij je de batterij tijdens een aanrijding zodanig beschadigd dat het moet worden vervangen. In een vergelijkbaar geval zal dan ook een brandstof auto aanzienlijke schade hebben. In beide gevallen is de auto dan waarschijnlijk toch al total loss. Een hogere premie vanwege de hogere aanschafprijs is dus wel logisch, de uitleg erachter niet echt.’

En inderdaad, een hogere premie vanwege de hogere aanschafprijs is volstrekt logisch en gebeurt nu ook al. Of je daarbij ook een (kleine) opslag moet rekenen op het casco-gedeelte(!) voor de toegenomen massa bij een gelijkblijvende auto-omvang is een kwestie van dispuut. Mijn mening is dat ik het als autoverzekeraar eerst zonder opslag zou willen proberen en pas als de statistieken uitwijzen dat het toch duurder uitvalt dan ………..  

En dus niet op voorhand al een hogere premie gaan berekenen.



@Frans en 2hansje Actuele en relevante discussie waarbij ik jullie als verkeerspsycholoog helaas niet veel veredr kan helpen. Het betrfet hier een verzekeringstechnische vraag, waarbij ook de toekomst moet uitwijzen wat de specifieke risico's zijn van electrische auto's en hoe groot deze zijn. 

Ik zou als fabrikant een klein buitenspeakertje inbouwen die het geluid van een (optrekkende) Ferrari nabootst of dat los aanbieden. Wedden dat die als broodjes over de toonbank gaan? 



Ik zal jouw voorstel meteen doorgeven Frans.......

"Het Europees Parlement heeft ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie om elektrische auto's en hybride voertuigen meer geluid te laten maken. Dit moet ongelukken met kwetsbare verkeersdeelnemers verminderen".

De eerste voorstellen beperken een kunstmatig geluid tot de snelheid van 30km/h, omdat daarna de banden genoeg herrie maken! Klaarblijkelijk geldt dit nog niet voor stilstaande voertuigen........zoals in mijn schrikmoment van toepassing was.


Er zijn nu veel prominenten op het forum, maar ik had óók Adriaan Heino gevraagd en daar wacht ik nog op!



Dat we nu nog schrikken van de stille electrische auto komt zeker ook omdat er nog maar zo weinig zijn. Hoe meer we gewend zijn aan een bepaald fenomeen (voertuig) hoe makkeleijker we het waarnemen. Je zou kunnen zeggen dat onze verwachting onze perceptie stuurt. DAt verklaart ook (deels) waarom in het begin van het seizoen, motorrijders het grootste risico lopen in het verkeer. De automobilist moet er weer aan wennen dat ze er zijn, om ze ook te zien. Bij de elekrtrische auto speelt verder nog wel dat de medeweggebrikers 1 informatiebrn minder hebben, namelijk geluid. Dat verklaart de initiatieven om toch ook electrische auto's geluid te laten maken. Aan de andere kant moet de medeweggebruiker dat geluid dan wel kunnen horen. Dus bijvoorbeeld geen oortjes indoen om naar muziek te luidetern... 
Adriaan Heino schreef:

@Frans en 2hansje Actuele en relevante discussie waarbij ik jullie als verkeerspsycholoog helaas niet veel veredr kan helpen. Het betrfet hier een verzekeringstechnische vraag, waarbij ook de toekomst moet uitwijzen wat de specifieke risico's zijn van electrische auto's en hoe groot deze zijn.



Dat is nog maar de vraag Adriaan. Er gaat een hele psychische wereld schuil achter die auto-acceptanten die krampachtig naar redenen zoeken om weer wat extra premiegeld te genereren richting hun maatschappij terwijl ze dat vooralsnog niet kunnen onderbouwen bij gebrek aan statistieken.

Ik hoop alleen dat het geen psychotische vormen gaat aannemen anders hebben we aan een psycholoog inderdaad niet voldoende. Dan moet er een psychiater aan te pas komen.     
Inmiddels vind ik bij de Allianz nog een reden, waarom de e-autoverzekering duurder zou moeten zijn, want ik heb geen e-paal:

Deskundige pechhulp
De groeiende groep elektrische rijders vraagt om een verzekering die is afgestemd op hun behoeften. Daar spelen we op in met de Allianz Elektrische Autoverzekering. U krijgt met deze verzekering speciale pechhulp als u strandt door een lege accu. Een hulpverlener brengt u dan naar uw eindbestemming of de dichtstbijzijnde laadpaal. En uw eigen laadpaal is verzekerd. Stel, dat uw buurman tegen uw laadpaal rijdt. Dan krijgt u de schade vergoed. Verder kunt u vertrouwen op schadeherstel door gespecialiseerde schadebedrijven.
hansje schreef:

Inmiddels vind ik bij de Allianz nog een reden, waarom de e-autoverzekering duurder zou moeten zijn, want ik heb geen e-paal:

Deskundige pechhulp
De groeiende groep elektrische rijders vraagt om een verzekering die is afgestemd op hun behoeften. Daar spelen we op in met de Allianz Elektrische Autoverzekering. U krijgt met deze verzekering speciale pechhulp als u strandt door een lege accu. Een hulpverlener brengt u dan naar uw eindbestemming of de dichtstbijzijnde laadpaal. En uw eigen laadpaal is verzekerd. Stel, dat uw buurman tegen uw laadpaal rijdt. Dan krijgt u de schade vergoed. Verder kunt u vertrouwen op schadeherstel door gespecialiseerde schadebedrijven.



Tja Hans, dat noemen we in Nederland een franje-dekking.
-Ik heb inmiddels bij Independer opgevraagd hoeveel de verzekeringspremie voor een hybride-auto hoger is dan voor een andere auto.

-FBTO maakt hier geen verschil! zegt Jelle.

-Kan Adriaan Heino in de Achmea-databank kijken? en alle dochterpremietarieven in één oogopslag zien?

-Ik heb inmiddels bij Independer opgevraagd hoeveel de verzekeringspremie voor een hybride-auto hoger is dan voor een andere auto.

-FBTO maakt hier geen verschil! zegt Jelle.

-Kan Adriaan Heino in de Achmea-databank kijken? en alle dochterpremietarieven in één oogopslag zien?



@hansje, ik kan niet kijken wat de premie is bij de verschillende Achemea merken voor een electrische auto. Die wordt bij elke verzekeraar berekend op basis van een aantal gegevens van de auto en bestuurder.  
@Adriaan Heino. Dan wachten we op het antwoord van Independer....

Had u het volgende verhaal (bij inboedel) al eens onder ogen gekregen?

 @ Onderlingers. Wanneer jullie met mijn coulance-aanvraag voor de beteuterde klant sowieso bellen met de verantwoordelijke inboedel-manager die de stroomstoring nu wél als toegestaan claimargument gaat accepteren, vraag hem dan tegelijkertijd eens, of de doorgesmoorde elektroniek van een hybride-auto die toevallig aan het net hangt, óók is meeverzekerd?

In Oostenrijk had een e-porsch-bezitter € 23.000,- schade door blikseminslag...........en de verzekering keert NIET uit!  Heeft FBTO dit ook bedacht?

VRAAG: De nieuwe regeling gaat in per 1 april 2014............en het is géén aprilgrap?
FBTO doet het gewoon........
verzekeraar positief ervaren, het kan!

Is er al eens iemand van FBTO op het idee gekomen om lantaarnpalen in de steden te huren, op iedere paal een stekdoos aan te sluiten en zo overal stroom voor de/alle elektrische voertuigen te kunnen aanbieden? Verzekeringsmaatschappij Allianz heeft in San Fransisco alle parkeermeters voor 70 jaren gehuurd, waarom niet hier ook in de e-infrastructuur investeren en alle soorten van e-voertuigen daadkrachtig promoten?

Dan tankt men direct bij FBTO.........veilig op een goed verlichte plek direct voor de deur! Iedere dag weer van/door FBTO-verzekerd!  VISIE: "Geniet u van het leven en uw auto dan zorgen wij wel voor uw verzekeringen!"


Goed voor de klant, goed voor FBTO, goed voor het millieu en ook nog eens goed voor de gemeentekas!
Begin in Leeuwarden.......FBTO-klanten en eigen volk eerst.


http://www.elektrischeauto.nl/nieuws/1327/elektrische-auto-opladen-aan-lantaarnpaal
"Goed voor de klant", denken ook de verzekeraars in Zwitserland en geven 20-50% korting op e-auto-verzekeringen.
Het zijn allemaal CO2-marketing-lokkertjes.

Haftpflicht 32-50% en Kasko 20-25% korting.

Allianz-Suisse doet hier niet aan mee! Zie bericht.



Versicherungsprämien: Rabattschlacht um saubere Autos | bilanz.ch
Inmiddels schrijven Independer én Verzekeringssite (die ik voor afwisseling ook had gevraagd), als antwoord op de vraag naar een herkenbare premie-tendens bij e-voertuigenverzekeringen, dat dit momenteel nog niet helemaal duidelijk uit de verf komt. Independer neemt de vraag als inspiratie voor een toekomstig blog-artikel mee. Verzekeringssite heb ik om de voorbereiding van een artikel gevraagd......en in hun nieuwsbrief te publiceren zodra er meer duidelijk is.

Mijn idee is, dát er meerkosten zijn bij e-auto's, maar  de "gewone" autobezitter hiervoor niet hoeft op te draaien. Millieusparen is niet via de verzekering, maar via subsidies te regelen. Maar wat denkt de Onderling-lezer hierover?


Houd dus beide verzekeringsvergelijkers in de gaten en.......misschien zeggen de verzekeraars zélf iets hierover?   😕
Reputatie 1
Hi hansje,

Zoals je ziet heb ik je reactie verwijderd.

Je begon al behoorlijk off-topic te gaan (verzekeringspremie is niet een verkeers-psychologische vraag). Er is al een topic hierover aanwezig. Het zou mooi zijn als je de discussie over dit onderwerp daar wat zou aanwakkeren!

Zoals we je al eerder hebben aangegeven nodigt het plaatsen van meerdere reacties onder elkaar niet tot interactie. Dit was de vierde , achtereenvolgende post in dit topic, en daarom hebben we hem verwijderd.

Hi hansje,

Zoals je ziet heb ik je reactie verwijderd.

Je begon al behoorlijk off-topic te gaan (verzekeringspremie is niet een verkeers-psychologische vraag). Er is al een https://"https://forum.onderling.nl/auto-motor-18/verzekering-voor-elektrische-autos-886/" hierover aanwezig. Het zou mooi zijn als je de discussie over dit onderwerp daar wat zou aanwakkeren!

Zoals we je al eerder hebben aangegeven nodigt het plaatsen van meerdere reacties onder elkaar niet tot interactie. Dit was de vierde , achtereenvolgende post in dit topic, en daarom hebben we hem verwijderd.



Goed, dat je de serie onderbrak, nu kan ik weer opnieuw vertellen, dat én Inderpender.nl én voor de afwisseling ook de Verzekeringssite.nl momenteel géén representatieve gegevens kunnen aangeven!
Met off-topic heb ik een probleem, de verkeerspsycholoog adviseert Achmea toch ook breedsporig?
Maar ik volg de raad en ga niet meer verder met verzekeringsthema's, zo raar dat op mij ook overkomt!

Misschien bevalt je de nieuwe topic op "verzekeringen algemeen" dan beter? Groet aan Marinus........
"Vraag onze verkeerspsycholoog"
werkt op de homepage nog steeds niet en misschien is dat de reden waarom Adriaan Heino werkeloos blijft!

Dus probeer ik het op deze topic, die begint met BEANTWOORD(?), met een actuele vraag:

"gele stickers op medicijnen geven aan, dat er een verkeersveiligheidsprobleem door het medicijn kan ontstaan"

Afgezien van het feit, dat mijn apotheker aan deze plakkerij niet deelneemt, werd vandaag verkondigd, dat het in de praktijk ook niet werkt!



VRAAG: Zouden (verkeers-)psychologen dit, wanneer ze gevraagd waren, hebben kunnen bedenken/voorzien?

"Vraag onze verkeerspsycholoog" werkt op de homepage nog steeds niet en misschien is dat de reden waarom Adriaan Heino werkeloos blijft! Dus probeer ik het op deze topic, die begint met BEANTWOORD(?), met een actuele vraag: "gele stickers op medicijnen geven aan, dat er een verkeersveiligheidsprobleem door het medicijn kan ontstaan" Afgezien van het feit, dat mijn apotheker aan deze plakkerij niet deelneemt, werd vandaag verkondigd, dat het in de praktijk ook niet werkt! VRAAG: Zouden (verkeers-)psychologen dit, wanneer ze gevraagd waren, hebben kunnen bedenken/voorzien?



@hansje Ik denk inderdaad dat op voorhand viel te verwachten dat het met gele stickertjes attenderen van patiënten op de gevaren van geneesmiddelen die zij gebruiken niet doeltreffend zou zijn. Zoals ook blijkt uit het onderzoek van Susana Monteiro (Promotie mw. S.P. Monteiro: Driving-impairing medicines and traffic safety. Patients' perspectives | Promoties en oraties | Actueel | Nieuws en agenda | Rijksuniversiteit Groningen)

Behalve dat patiënten in de regel weinig kennis en besef hebben van de effecten die diverse geneesmiddelen hebben op de rijvaardigheid is er nog iets anders aan de hand. Omdat de meeste automobilisten weinig of zelfs geen risico ervaren tijdens het rijden, maakt het waarschuwen voor extra risico als gevolg van medicijngebruik, weinig indruk. Zo las ik laatst dat sms-en tijdens het rijden de kans op een ongeval met een factor 23 vergroot, waarop iemand reageerde met de opmerking dat 23 x 0 nog steeds 0 is. De grootste uitdaging is dan ook uit te vinden hoe automobilisten bewuster gemaakt kunnen worden van de risico's die ze lopen in het verkeer en hoe het eigen gedrag daarop van invloed is (positief en negatief).
VRAAG betreffende Safety Deal aan Adriaan Heino. Alle verkeersongelukken worden vanaf nu beter georganiseerd geregistreerd om de statistieken optimaal te kunnen samenstellen. U zult hier ongetwijfeld ook aan hebben meegewerkt. Er zijn echter huiselijke en verkeersgerelateerde ongelukken, waarbij een gewonde vaak op eigen vuist naar de eerste hulp of een andere verzorger gaat of gebracht wordt en daarna géén melding maakt bij de politie of bij zijn/haar verzekeraar, vooral niet wanneer de schuldvraag duidelijk bij deze persoon zelf ligt. Deze ongelukken worden nu niet  "meegenomen", want een ziekenhuis/zorgverlener heeft toch een privacyplicht? of geeft de SEH-hulp/huisartsenpost gegevens nu toch door aan deze nieuwe organisatie?


‘Safety Deal’ moet leiden tot betere ongevalsregistratie • Verkeersnet.nl

VRAAG betreffende Safety Deal aan Adriaan Heino. Alle verkeersongelukken worden vanaf nu beter georganiseerd geregistreerd om de statistieken optimaal te kunnen samenstellen. U zult hier ongetwijfeld ook aan hebben meegewerkt. Er zijn echter huiselijke en verkeersgerelateerde ongelukken, waarbij een gewonde vaak op eigen vuist naar de eerste hulp of een andere verzorger gaat of gebracht wordt en daarna géén melding maakt bij de politie of bij zijn/haar verzekeraar, vooral niet wanneer de schuldvraag duidelijk bij deze persoon zelf ligt. Deze ongelukken worden nu niet "meegenomen", want een ziekenhuis/zorgverlener heeft toch een privacyplicht? of geeft de SEH-hulp/huisartsenpost gegevens nu toch door aan deze nieuwe organisatie? ‘Safety Deal’ moet leiden tot betere ongevalsregistratie • Verkeersnet.nl



@hansje, In de eerste plaast excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten, maar ik was er even tussen uit voor een korte vakantie. Dan wat betreft uw vraag. Er zullen altijd verkeersongevallen aan de registratie ontglippen, bijvoorbeeld omdat het slachtoffer zich niet als zodanig bekend maakt. Met de introductie van de STAR Safety Deal wordt geprobeerd om de ongevallen registratie efficenter te maken. Centraal staat het gebruik van "MobielSchadeMelden" via een app en de website www.mobielschademelden.nl. De bedoeling hierbij is dat niet alleen verkeersongevallen van voertuigen met kenteken worden geregistreerd, zoals nu het geval is, maar ook die zonder
 kenteken. Denk aan botsingen tussen fietsers en tussen fietsers en voetgangers.

VRAAG betreffende Safety Deal aan Adriaan Heino. Alle verkeersongelukken worden vanaf nu beter georganiseerd geregistreerd om de statistieken optimaal te kunnen samenstellen. U zult hier ongetwijfeld ook aan hebben meegewerkt. Er zijn echter huiselijke en verkeersgerelateerde ongelukken, waarbij een gewonde vaak op eigen vuist naar de eerste hulp of een andere verzorger gaat of gebracht wordt en daarna géén melding maakt bij de politie of bij zijn/haar verzekeraar, vooral niet wanneer de schuldvraag duidelijk bij deze persoon zelf ligt. Deze ongelukken worden nu niet "meegenomen", want een ziekenhuis/zorgverlener heeft toch een privacyplicht? of geeft de SEH-hulp/huisartsenpost gegevens nu toch door aan deze nieuwe organisatie? ‘Safety Deal’ moet leiden tot betere ongevalsregistratie • Verkeersnet.nl



@hansje, In de eerste plaast excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten, maar ik was er even tussen uit voor een korte vakantie. Dan wat betreft uw vraag. Er zullen altijd verkeersongevallen aan de registratie ontglippen, bijvoorbeeld omdat het slachtoffer zich niet als zodanig bekend maakt. Met de introductie van de STAR Safety Deal wordt geprobeerd om de ongevallen registratie efficenter te maken. Centraal staat het gebruik van "MobielSchadeMelden" via een app en de website www.mobielschademelden.nl. De bedoeling hierbij is dat niet alleen verkeersongevallen van voertuigen met kenteken worden geregistreerd, zoals nu het geval is, maar ook die zonder
 kenteken. Denk aan botsingen tussen fietsers en tussen fietsers en voetgangers.




........maar worden ziekenhuizen en huisartsenposten nu wèl systematisch meegenomen bij assistentie van eerste- hulp-gevallen (anomiem of gepersonificeerd) was de vraag?

VRAAG betreffende Safety Deal aan Adriaan Heino. Alle verkeersongelukken worden vanaf nu beter georganiseerd geregistreerd om de statistieken optimaal te kunnen samenstellen. U zult hier ongetwijfeld ook aan hebben meegewerkt. Er zijn echter huiselijke en verkeersgerelateerde ongelukken, waarbij een gewonde vaak op eigen vuist naar de eerste hulp of een andere verzorger gaat of gebracht wordt en daarna géén melding maakt bij de politie of bij zijn/haar verzekeraar, vooral niet wanneer de schuldvraag duidelijk bij deze persoon zelf ligt. Deze ongelukken worden nu niet "meegenomen", want een ziekenhuis/zorgverlener heeft toch een privacyplicht? of geeft de SEH-hulp/huisartsenpost gegevens nu toch door aan deze nieuwe organisatie? ‘Safety Deal’ moet leiden tot betere ongevalsregistratie • Verkeersnet.nl

@hansje, In de eerste plaast excuses dat mijn reactie even op zich heeft laten wachten, maar ik was er even tussen uit voor een korte vakantie. Dan wat betreft uw vraag. Er zullen altijd verkeersongevallen aan de registratie ontglippen, bijvoorbeeld omdat het slachtoffer zich niet als zodanig bekend maakt. Met de introductie van de STAR Safety Deal wordt geprobeerd om de ongevallen registratie efficenter te maken. Centraal staat het gebruik van "MobielSchadeMelden" via een app en de website www.mobielschademelden.nl. De bedoeling hierbij is dat niet alleen verkeersongevallen van voertuigen met kenteken worden geregistreerd, zoals nu het geval is, maar ook die zonder kenteken. Denk aan botsingen tussen fietsers en tussen fietsers en voetgangers.

........maar worden ziekenhuizen en huisartsenposten nu wèl systematisch meegenomen bij assistentie van eerste- hulp-gevallen (anomiem of gepersonificeerd) was de vraag?



Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet meer of minder dan voorheen. Bij Star kan het slachtoffer zelf zijn of haar schade melden via de app of site.

Reageer