Resultaten

Resultaat: Er komt water uit mijn airco! Wat nu?

Resultaat:  Er komt water uit mijn airco! Wat nu?
Badge +1
Wat een heerlijk weer in de zomer! Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw... Binnen wil je je huis lekker koel houden. Daarom koop je een mobiele airco. Dat is handig, want die kun je verplaatsen naar de kamer van je keuze. Maar plots gaat de airco lekken. En je laminaat beschadigt hierdoor. Is dat eigenlijk wel verzekerd? Daarover ging deze case.

Volgens de polisvoorwaarden vergoeden we niet
Volgens de polisvoorwaarden van de inboedelverzekering vergoeden we alleen schade door apparaten die aangesloten zijn op de waterleiding. Deze airco stond los. De klant was het hier niet mee eens. Want ze had de schade niet kunnen voorkomen. Moeten we de schade aan het laminaat dan toch vergoeden?

74 van de 108 stemmers vinden dat we de schade moeten betalen
De stemmers verwachten over het algemeen dat deze schade wel gedekt is. Of een apparaat nu wel of niet aangesloten is op de waterleiding, het verschil in risico is niet duidelijk. Veroorzaakt een apparaat, in dit geval de airco, schade? En kan de klant hier niks aan doen? De stemmers vinden dan dat de verzekering dit moet dekken.

‘Wij hebben ooit een lekkage van een aquarium gehad: forse schade, gelukkig gewoon gedekt. Vind dan ook dat FBTO dit moet vergoeden en de polis aan moet passen. En nee, extra premie lijkt me niet op z’n plaats.’

84 van de 116 stemmers vindt dat de inboedelverzekering aangepast moet worden
De deelnemers vinden het vreemd dat er onderscheid gemaakt wordt tussen een apparaat dat is aangesloten op de waterleiding of niet.

‘Waterschade die niet veroorzaakt is doordat je onvoorzichtig bent geweest, zoals je raam open laten staan bij een hevige regenbui, maar doordat er een apparaat lekt (zoals vaatwassers en wasmachines) is volgens mij gedekt. Een verrijdbare airco produceert condenswater. Dit moet worden afgevoerd. De gebruiker moet daar op letten. Maar als de gebruiker hier wel op let, maar de afvoer bijvoorbeeld losschiet, is dit een andere situatie.’

De deelnemers vinden dat FBTO moet kijken of de klant iets had kunnen doen om de schade te voorkomen. In het geval van de case is het een onvoorziene gebeurtenis. Hiervoor willen de deelnemers geen extra premie betalen.

Deze schade gaan we vergoeden!
Goed nieuws voor de klant, de schade aan het laminaat hebben we alsnog betaald! En heeft een klant in de toekomst soortgelijke schade door de airco? Dan vergoeden we die schade ook. Ook al staat er in de polisvoorwaarden iets anders. De airco moet wel plotseling kapot gaan. Door bijvoorbeeld een breuk of verstopping.

De polisvoorwaarden worden in de toekomst aangepast
De polisvoorwaarden kunnen niet meteen aangepast worden. Maar in de toekomst zal dit wel aangepast zijn!

0 reacties

Geen reactie

Reageer