Korting voor motorrijders met reflecterende kleding?

• 13 april 2011
  • 12 reacties
  • 2301 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Bij de cases loopt nu een stelling over minder premies voor lichtgrijze auto´s https://www.onderling.nl/stelling/lichtgrijze-autos-minder-vaak-betrokken-bij-ongeluk-29. Hoe zou het zijn om motorrijders met reflecterende kleding korting te geven? Of bijvoorbeeld motorrijders korting te geven bij aanschaf van veilige kleding?

12 reacties

Hoi Haiko,

Klinkt als een goed idee! Ik ben benieuwd wat de community hier van vind.
Je valt met reflecterende kleding natuurlijk wel op in het verkeer, waardoor er waarschijnlijk minder ongelukken ontstaan.
Reputatie 1
Badge +1
Hey Steenbok, ik denk dat als ik een motorongeluk heb je vanzelf wel ziet of ik mijn reflecterende kleding aan heb 🙂 Maar vind het inderdaad ook wel goed om als verzekeraar preventieve materialen te sponsoren cq collectiviteitskorting te regelen. Dat kan je natuurlijk breder trekken, bijvoorbeeld ook brandblussers, sloten, DNA spray etc.
Reputatie 1
Badge +1
Je kunt het inderdaad niet controleren, ik denk dat het om korting op de premie gaat en niet om korting na een ongeval. Overigens vind ik eigenlijk dat goede kleding verplicht zou moeten worden voor motorrijders, net al bijvoorbeeld een helm of gordels bij autorijders. Hoe vaak zie je niet mensen in een korte broek en t-shirt op een motor zitten?

Helemaal eens mvanes! Ik vind ook dat goede kleding verplicht moet zijn.
Reputatie 1
Badge +1
Mee eens! Verzekeraars zouden korting kunnen geven op een verzekering na het volgen van een rijvaardigheids-slip training of juist bijvoorbeeld 1x per 5 jaar klanten een gratis training aanbieden.
Je kunt het inderdaad niet controleren, ik denk dat het om korting op de premie gaat en niet om korting na een ongeval. Overigens vind ik eigenlijk dat goede kleding verplicht zou moeten worden voor motorrijders, net al bijvoorbeeld een helm of gordels bij autorijders. Hoe vaak zie je niet mensen in een korte broek en t-shirt op een motor zitten?
veilige en opvallende kleding met korting kunnen aanschaffen via de verzekeaar is een mooie stap en ik ga ervan uit dat als je dit gekocht hebt deze ook zult dragen dus kan dit een korting op je premie opleveren. Ook zat ik te denken aan een extra trainingsdag bij het afsluiten van een motorverzekering? Slipcursus/opfriscursus, dat zal veilig (kunnen) rijden zeker bevorderen.
Kan me overigens wel voorstellen dat bepaalde type motoren vaker bij een ongeval betrokken zijn en dus daar een verschil in prima in zou kunnen zitten.
Hoe ga je controleren of ze daadwerkelijk reflecterende kleding dragen? Door te vragen of ze foto's opsturen? 😉 Korting op de aanschaf van veilige kleding zou dan een beter idee zijn, maar wat is daar dan de redenatie achter? De schade aan de motor zal nog net zo erg zijn bij een ongeval.
Ik zou zeggen dat motor rijders wel eens wat meer premie zouden kunnen betalen, gezien het gevaarlijke gedrag op de weg van een heleboel !
Ik zou zeggen dat motor rijders wel eens wat meer premie zouden kunnen betalen, gezien het gevaarlijke gedrag op de weg van een heleboel !

Natuurlijk hebben ze niet allemaal gevaarlijk gedrag op de weg maar het voelt vaak wel zo

In een geel hesje door een file jakkeren helpt niet echt veel. Maar wel prettig als ze dan goed opvallen met dergelijke kleuren
Straks krijgen we nog de vraag: ik rijd een felgele motor, krijg ik nu ook korting?

denk dat het merendeel van de 'ik had de motorrijder niet gezien' schades de oorzaak hadden dat:

- motorrijder in dode hoek zat

- autorijder snelheid/wendbaarheid motor verkeerd inschat.

- autorijder nagenoeg nooit de moeite neemt om te kijken wat hij doet
Als motorrijder weet ik dat je met 2 wielen ogen en oren overal dient te hebben wanneer je deelneemt aan het verkeer. Ikzelf rij altijd met goed beschermende motorkleding en vind dat ook een verplichting. Ik draag alleen geen reflecterend hesje. Ik kan me voorstellen dat dit voor een automobilist wel sneller de aandacht trekt. Wat mij net als rvd opvalt is dat een automobilist idd niet de moeite neemt om te kijken wat hij doet. Daarnaast ervaar ik regelmatig dat een automobilist het niet kan hebben dat je als motorrijder wendbaarder en sneller bent en overal tussendoor past tijdens een file. Het wordt je dan soms ook niet gegund tussen de file door te rijden of je wordt klem gereden wat gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben.
[QUOTE=rvd;1373]Straks krijgen we nog de vraag: ik rijd een felgele motor, krijg ik nu ook korting?

Ik heb een knalgroene, krijg ik korting?

Via de KNMV worden verhoogde rijvaardigheidstrainingen aangeboden gericht op defensief rijden en voortijdig moelijke situaties herkennen en voorkomen. Ik zou zeggen: een korting op de verzekering na het volgen vanzo'n training. Overigens vind ik dat iedere bestuurder (ook automobilisten) eens in de zoveel jaar een opfriscursus zouden moeten volgen.

Reageer