Is het risico op schade groter wanneer je 3 weken op vakantie gaat?

• 20 augustus 2013
  • 2 reacties
  • 856 Bekeken

In het topic over de vraag hoe flexibel een autoverzekering moet zijn vroeg ik me af waarom je tijdens een butenlandse vakantie van 3 weken denkt meer risico te lopen dan tijdens het dagelijkse woon/werkverkeer in de spits. En waarom je om die reden je autoverzekering aan zou moeten kunnen passen? De vraag is dus: Loop je meer risico tijdens een vakantie dan tijdens de dagelijkse spits en waarom denk je dat? Ik vind niet dat ik meer risico loop onderweg naar mijn vakantieadres (deze vakantie ruim 3200 km gereden). Verkeer is er overal en elke wereldstad is druk en hectisch. (Rotterdam in de spits is voor een toerist ook een drama denk ik)

2 reacties

@Lilanie.

Dit is klaarblijkelijk helemaal afhankelijk van de persoonlijke instelling, ervaring en situatie. Kom je uit "de drukke grote stad" en rijd je duizend kilometer Autobahn, is dit zelfs al een verademing en begint de vakantie aan de grens. Rondom de Sacre-coeur zou ik echter ookhelemaal in de stress raken, omdat de rijstijl van de andere verkeersdeelnemers niet is in te schatten. Jengelende kinderen leiden je snel af, wanneer er 's nachts is doorgereden en jij moe bent, terwijl the kids lekker hebben zitten slapen op de achterbank........Mogelijk rijd je naar een vakantieadres en wandelt veertien dagen zonder de auto te gebruiken......enz. enz.

Dat een situatie ànders is, moet dus niet wetenschappelijk onderbouwd, een bewijs voor meer risico zijn!  Dat je meent de verzekering wel/niet te moeten aanpassen is dus een geheel individuele beslissing.
Badge
Als je thuis bent heb je alles bij de hand. Je garage bevindt zich waarschijnlijk 2 straten verder op, je bent al lid van de wegenwacht. Je zit per dag hooguit anderhalf uur in de auto voor woon/werkverkeer en ze spreken allemaal Nederlands om je heen. Nou zit je in Spanje en je krijgt een ernstig ongeluk, je bent alleen WA verzekerd, je bent geen lid van de ANWB, je spreekt de taal niet en je auto is totall-loss. Weet jij waar je beginnen moet?

En zoals Hans terecht opmerkt, je bent het rijden van zulke afstanden niet gewend. De verkeersregels zijn anders enz. enz.

Ik denk dat ik me ook behoorlijk onzeker zou voelen aan het begin van zo’n tocht. Ik zou me zodoende toch wel willen indekken voor eventualiteiten zoals: nagaan of en in hoeverre mijn ziektekostenpolis dekking verleent, tijdelijke uitbreiding naar casco-dekking als je alleen WAM hebt, wegenwachtdekking, reisverzekering, creditcards, verbanddoos.

Misschien zou je het ook zo kunnen vertalen. Misschien ben je wel zeker over je eigen kunnen maar niet wat je allemaal te wachten staat bij eventualiteiten. Het geeft een gerust(er) gevoel dat hulp voor je klaar staat als er zich een calamiteit voor doet. 

Reageer