Hulp bij invullen schadeformulier

Badge +2
Een aanrijding met je auto! Gelukkig heb je niks, maar je bent behoorlijk geschrokken. Je auto is beschadigd. En de andere bestuurder wil eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weer doorrijden. Je herinnert je dat er een schadeformulier ingevuld moet worden. Maar waar ligt dat ding? En hoe moet dat eigenlijk? Heb je een getuige nodig? Moet je de politie bellen?

Schadeformulier invullen
Een schadeformulier invullen is geen simpel klusje. Het zijn veel vragen. En het komt erg nauwkeurig. Het niet of verkeerd invullen van een schadeformulier kan voor een hoop gedoe zorgen. Soms krijg je daardoor zelfs helemaal geen uitkering van je schade.

Wat vind jij?
Hoe zou je verzekeraar jou kunnen helpen bij het invullen van een schadeformulier? Moet er informatie staan op de website? Zou je hiervoor een app willen gebruiken? Of heb je andere ideeën? Laat het ons weten!

13 reacties

Een app zou voor de jongeren en een enkele oudere handig zijn, dus goed idee voor de toekomst. Maar in mijn ogen is het europese schadeformulier goed. Ook al zou het fijn zijn als een aantal zaken al voorgedrukt waren. Het feit dat je het gezamelijk invult voorkomt, of kan voorkomen, dat men later het verhaal gaat verdraaien. Dit heb ik zelf meegemaakt en kostte me veel geld. In dit geval weigerde de ander het formulier mee in te vullen. Later bleek waarom, ze verdraaiden de waarheid.
Badge +2
Het formulier voldoet qua indeling en gebruik al jaren. Een app kan handig zijn, als je b.v. het formulier niet beschikbaar hebt. Maar dit is nog geen algemeen gebruikt middel, zo'n app. Welk middel je ook gebruikt, de effectiviteit ervan wordt bepaald door de mate waarin partijen in staat zijn om er een juist gebruik van te maken. Bepaalde zaken voordrukken, zoals Mosterdpot aangeeft, kan helpen om het aantal in te vullen gegevens te verminderen. Niet iedereen heeft z'n auto- en verzkeringsgegevens bij zich. Of z'n rijbewijs.

Missien helpt het als je direct na een aanrijding je verzekeraar kan bellen en dat vervolgens toedracht van het ongeval etc. wordt opgenomen. Misschien kan dat met basale gegevens geautomatiseerd via een bel-protocol. Wie, welke auto, toedracht, zoiets. Dan ligt het vers van de pers vast en kan er achteraf niets meer illegaal worden veranderd. Als dat een verplichting zou worden, dan zou dat wel helpen denk ik om problemen achteraf te voorkomen. Maar het blijft een lastig verhaal, je kunt dit niet echt dicht timmeren.
Het schadeformulier is op zich al heel goed. Echter verschillen m.b.t. hey invullen ook hier de regels per land aanzienlijk. Wie weet nou bijvoorbeeld wat die in ander land beter wel of niet moet doen? FBTO zou haar klanten hierbij wel kunnen helpen. Vooral preventief. Door ter beschikking stellen van informatie. Wat je moet invullen staat op het formulier goed aangegeven. De kneepjes worden echter niet toegelicht. En dat dat zou FBTO goed kunnen doen. Bij hun is immers voldoende juridische kennis en ook de nodige ervaring aanwezig. Deze informatie kan uitstekend op meervoudige manier worden aangeboden: op een website via FAQs, om erin te zoeken; als PDF om zelf af te drukken; als app voor vooral jongeren, mits deze op het moment van nood dan ook mobiel toegang hebben. De laatste optie lijkt mij niet zo dringend nodig. Ik ben zeker dat met de juiste informatie veel elende kan worden voorkomen.
Badge +2
Op dit punt ben ik heet eens met mosterdpot: een schadeformulier waarop je eigen gegevens al voorgedrukt staan zou erg handig zijn.

Onlangs was ik getuige bij een aanrijding, waarbij degene die van achter tegen de auto vóór hem was geklapt zich er vanaf wilde maken door alleen een naam en een 06 nummer achter te laten. Ik heb moeten aandringen dat hij bleef voor het invullen van het formulier. Hij ging nog in debat ook, over dat de auto vóór hem onnodig bij de kruising was gestopt.
De twee middelbare dames die in de aangereden auto zaten waren te geschrokken en te nerveus om zelf hun gegevens in te vullen, dus dat deed ik maar voor hen.
Als het voorgedrukt was had dat hun al aardig geholpen.
Badge
Ik vind dat voorinvullen niet zo veel nut heeft omdat je bij een aanrijding ook het formulier van de andere partij kunt gebruiken en dan heeft voorinvullen in zoverre nut dat je je eigen gegevens kunt overpennen op het formulier van de tegenpartij.

Los van alles, je kunt natuurlijk ook thuis een briefje in WORD maken waar al je gegevens in staan, dat in je auto leggen en bij een aanrijding overhandigen aan de tegenpartij. Het invullen van een aanrijdingsformulier is mijns inziens niet verplicht. Wel ben je verplicht om je gegevens achter te laten maar dat kan ook op een andere manier.

Voorts, het invullen van het formulier was oorspronkelijk (en nog steeds!) bedoeld om gegevens van elkaar uit te wisselen, niet om ter plekke de aansprakelijkheid te bepalen. Dat staat ook ergens als zodanig op dat formulier. Helaas werden die gegevens door schadecorrespondenten vaak misbruikt om de aansprakelijkheid te bepalen. Ze zeiden dan tegen de andere partij: 'uit de situatieschets blijkt dat u aansprakelijk bent, u hebt ook getekend voor die situatieschets, dus zoek het maar uit' terwijl je bij de aanrijding zelf wellicht niet helder kon denken. Immers, je had hele andere plannen voor die dag terwijl je op weg was en nu moet je opeens gaan nadenken waar je auto naar toe afgesleept moet worden. En natuurlijk denk je dan niet zuiver en zet je snel je handtekening. Je wilt immers snel weg.

Ik heb het altijd al opvallend gevonden dat bijvoorbeeld bij verkoop aan de deur, colportage dus, je 8 dagen bedenktijd hebt en bij een aanrijding nog geen 8 minuten waarbij je dan ook vaak nog moet tekenen voor een situatieschets die 'toevallig' net door de tegenpartij is gemaakt en waar schadecorrespondenten vervolgens hun standpunt op baseren terwijl zij voordien wel alle ruimte hebben gehad voor collegiaal overleg.

Mijn mening is dat er eens grondig nagedacht moet worden over een herziening van dat formulier zoals:

- nog duidelijker formuleren dat (de voorkant van) het formulier alleen dient voor het vaststellen van feitelijke gegevens en niet voor het bepalen van de aansprakelijkheidsvraag. Schadecorrespondenten snappen het anders niet.

- Geen situatieschets meer op de voorzijde.

- Wel een persoonlijke pagina op de achterkant inclusief de situatieschets aldaar.

- Inderdaad, wellicht misschien een ab. Voorts, rust politieagenten uit met speciale apparatuur zodat ze snel en professioneel (hoop ik althans) een soort van pv kunnen uitprinten na input van beide bestuurders. Ga daarbij overigens asjeblieft die agenten niet de aansprakelijkheid laten beoordelen want de ervaring leert dat ze daar geen verstand van hebben. Overigens komen ze, meen ik te weten, alleen nog maar bij aanrijdingen met letsel en niet meer bij blikschades. Begrijpelijk want bekeuringen uitdelen aan mensen die met één wiel op de stoeprand geparkeerd staan of minder dan de voorgeschreven afstand van de hoek van een kruising levert de overheid veel meer geld op. Niet voor niets heeft Donner de boetes gedurende zijn tijd als minister al vier keer verhoogd. En dat alles ten behoeve van de 'verkeerveiligheid', ja, ja!!

- Zonodig het formulier uitbreiden. Een aanrijdingsformulier kan ook 4 kanten hebben zoals bijvoorbeeld het schadeaangifteformulier algemeen of een polismantel.

- Je kunt je nog afvragen of je überhaupt dat hele formulier nog moet handhaven. Uiteindelijk gaat het om het bepalen van de aansprakelijkheid. Niet alleen is dat formulier daar in zijn huidige vorm zeer beperkt voor geschikt (of eigenlijk totaal ongeschikt), bovendien zijn er vele andere vormen van aansprakelijkheid buiten het verkeer en daarvoor gebruik je ook geen soort van aanrijdingsformulier maar handel je volgens de normale regels van het aansprakelijkheidsrecht waarbij je desgewenst de aansprakelijkheid van de andere partij moet stellen en bewijzen. Wel dien je uiteraard je gegevens te overleggen maar daarvoor kun je ook een WORD-documentje maken die dan de functie krijgt van 'dat reeds eerder vooringevulde formulier' van sommige andere reageerders hier.
Het is van het grootste belang dat er een INTERNATIONAAL aannvaard formulier is, welke in Lay out overal het zelfde is. dit vergemakkelijkt het invullen ook al is het formulier in het frans of grieks!
Niks vooraf invullen! Altijd gewoon ter plaatse invullen,of op een veilige plek een stukje verderop. Bij (vermoeden) van letselschade altijd de politie laten komen voor PV en niet laten afwimpelen! Ook politie bellen als tegenpartij de taal niet machtig is, of als-ie aandringt op invullen op een ander tijdstip.
Helaas is het intussen bijna dagelijkse praktijk dat er geen juiste gegevens op het formulier komen te staan, of dat deze later geheel anders of in het geheel niet door tegenpartij aan zijn verzekeraar worden doorgegeven. Ook komt het helaas vaak voor dat er LATER ineens getuigen worden opgevoerd die de ( in 1ste instantie aannemelijkerwijs aansprakelijke ) tegenpartij ontlasten en jezelf juist belasten. Ook wordt er vaak ineens veel meer schade aan het voertuig of aan de inhoud van het voertuig van tegenpartij opgegeven dan de werkelijke schade.
Dit is gewoon alledaagse schade correspondentie praktijk en je wil niet weten hoeveel vertraging en andere, veel zwaarwegender ellende dat allemaal met zich meebrengt!
Mijn tip: Maak zeer uitgebreid foto's van de situatie met je GSM en indien mogelijk, neem zoveel mogelijk het gevoerde gesprek net na de aanrijding op. Er zijn aan de hand van deze gegevens al schadesclaims door de rechter toegekend aan de JUISTE partij en boetes wegens meineed uitgedeeld aan de andere partij(en).
Het EAF is een onmisbare leidraad voor de schade afhandeling maar beslist niet zaligmakend!
Greetzz Bigsmoke
Ik zeg dat die dingen gepersonaliseerd en voorbedrukt moeten zijn. Dus naam adres polisnummer en zulke formaliteiten er allemaal alvast op.

Dan hoef je alleen nog een situatieschets e.d. te doen. Wat ook makkelijk zou zijn is een telefoonnummer van je verzekeraar, zodat jij alleen hoeft te bellen en je verhaal hoeft te doen en de verzekeraar het formulier zelf invult, dan kunnen ze er meteen voor zorgen dat ie aan alle eisen voldoet, alle relevante informatie erop staat e.d. Mailen en voor akkoord terugmailen (digitale handtekening) en klaar is kees.

Bovenstaand ongeacht of het een papieren formulier is, een digitale of een app.

Is getekend,

T. de Beo (alias Theo de 😎.
Wat het huidige europese schadeformulier betreft zouden ze er ook standaard een loep en een mini-fijnschrijver bij moeten doen, inclusief een cursus kleinschrijven. Waarmee ik maar wil zeggen dat deze formulieren niet uitblinken in ruimte om fatsoenlijk je gegevens en de situatie weer te kunnen geven, tjongejonge wat een gepriegel zeg, terwijl je over het algemeen ook nog zo gespannen als een veer dat ding moet invullen vanwege de adrenaline als je net een ongeluk of aanrijding hebt gehad, nog los van de fysiologische omstandigheden (bijna altijd buiten, vaak donker, soms regen, of opgevouwen op de bijrijdersstoel met een slap leeslampje erbij).

En nu ga ik weer aan het werk!

de B.
Enerzijds geeft men hier duidelijk aan dat zo'n formulier best ingewikkeld is, en dan willen anderen dat "on line" schriftelijk of telefonisch door gaan geven aan de TP of de verzekeringsmaatschappij, terwijl ze zitten te trillen van de opwinding van de aanrijding. Dat gaat echt mis, en geloof me ik spreek uit langjarige ervaring.

Ook het voorbedrukken van een EAF werkt averechts! Immers volgens de wet heeft de BENADEELDE een rechtsreeks vorderingsrecht op de KENTEKENHOUDER en op de VERZEKERAAR van dat voertuig en niet zozeer op de bestuurder.....! Dat komt pas in een andere fase aan de beurt namelijk bij de JURIDISCHE kant, is er sprake van verwjtbaar gedrag, is er een wet overtreden enz. enz. Daar hoeft de BENADEELDE niet op te wachten, hij kan zijn vordering rechtstreeks bij de verzekeraar indienen en de verzekeraar kan, in bepaalde gevallen, de uitbetaalde schade dan weer verhalen op de schde veroorzakende bestuurder, maar alleen als de polisvoorwaarden of de wet daartoe ruimte bieden.

Er is vaak in den beginne niks anders dan een EAF, en heel vaak volgen daarna "aangepaste" versies van de ontstane schade en de toedracht. Het EAF wordt dan, terecht, door de rechters gezien als een stuk met zware bewijskracht.

Greetzz Bigsmoke
Badge +2
Ik heb er laatst een moeten invullen (aangereden door een doorrijdende botsauto). Gek werd ik van al die details.

Ik kan me voorstellen dat het invullen van zo'n formulier voor mensen die net een stevige aanrijding hebben meegemaakt een halsbrekende toer is en dat er van alles vergeten wordt aan te kruisen en in te vullen.

Kan dat niet wat simpeler, autoverzekeraars?

Een eenvoudig formulier met de details later?
Badge +2
We hebben een aantal reacties verwijderd omdat ze offtopic zijn en daarmee niet relevant voor de discussie.
Badge
Je hebt gelijk Remco. Niet alleen waren ze off-topic maar niet eens leuk ook.
Badge +2
Ik mag dat wel, zelfkennis.

Reageer