Vraag

Hoe zie je een vergelijkingssite ?


Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 1
Beste Hansje,

Een verzoek om ontopic te blijven. Dit topic gaat over het vergelijken van een autoverzekering via independer.nl. Op het moment dat het jou inspireert voor nieuwe discussies en onderwerpen juichen we dit toe, maar verzoeken wij je om hier nieuwe topics voor aan te maken in de bijbehorende forums. Op deze manier blijven bestaande discussies helder en blijven we bij het onderwerp van de topicstarter. Daarnaast geeft de topictitel aan waar het topic over gaat en is het dus zonde dat een advies over alternatieven voor de tandartsverzekering op deze manier niet terug te vinden is voor overige forumbezoekers.

Wij hebben daarom een aantal van jouw reacties verplaatst, zie:
https://forum.onderling.nl/verzekeringen-algemeen-5/tips-voor-verzekeringsvergelijkingssites-744/
https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/tandartsfinanciering-alternatief-voor-tandartsverzekering-745/
https://forum.onderling.nl/verzekeringen-algemeen-5/gaan-vergelijkingssites-doen-opkomende-huismerk-polissen-746/

Groeten,
Leah
@Leah. Bedankt voor deze uitleg en overheveling.

De "verwarring" komt tot stand doordat ikzelf met het thema vergelijkingssites en hun onmogelijkheden bezig was en hierop rechercheerde. Eénmaal resultaten gevonden, heb ik allereerst nagevraagd bij enkele vergelijkingssites, maar die hebben er nogal moeite mee hierop spontaan te kunnen antwoorden en schrijven, dat ze eerst zelf inhoudelijk zullen moeten gaan rechercheren. Omdat ik, naar mijn eigen ongeduldige gevoel! vaak te lang moet wachten, zette ik dezelfde problematiek bij Onderling op het forum. Ik maak daarbij gebruik van jullie overigens exellente tool "zoek op trefwoord......." (in dit geval dus "vergelijkingssites") en plaatste aansluitend mijn thema. Hierbij had ik niet in de gaten, dat een zorgthema bij "auto's" terecht is gekomen. Wel heb ik ergens aangegeven, dat jullie (tegen de eigen spelregels in) een twijfelachtige titel misschien tweemaal bij een Topic kunnen/moeten onderbrengen..........

Om bij de Topics een hoge mate van overzichtelijkheid te waarborgen, zal ik in de toekomst mijn zoekmethode nauwkeuriger vóórtesten en/of bij twijfelgevallen eerst navragen. Maar dan moet het wèl ergens over gaan.

Interessant, dat we op momenteel op vele terreinen tegen geheel nieuwe ontwikkelingen in de verzekeringsbranche aanlopen en ik vond het deze keer de moeite waard om én jullie, én enige vergelijkingssites op deze thema's opmerkzaam te maken. Zo blijven we allemaal fit.

Groet,

Hans(je).
@Leah. Nu dus het thema vergelijkingssites met het zwaartepunt auto's.

Het is al eerder ter sprake gekomen, dat vergelijkingssites als paddestoelen uit de grond schieten. Iedere nieuwe site begint meestal met de autoverzekeringen. Dat ligt aan de ervaringen, die vaak medewerkers hebben opgedaan en een eigen "firma" beginnen, ook aan het complete basismateriaal (en de methodes) dat kant en klaar ingekocht kan worden, maar vooral aan de vele verzekeringsobjecten, de auto's, die rondrijden. De hoge vergoeding van de verzekeraar (per afgesloten verzekering van rond de € 100,-) maakt het ook erg aantrekkelijk om in deze markt mee te spelen en "slapend" rijk te kunnen worden.

!!...Maar het is afgelopen met "luilekkerland", want de grote jongens zijn en komen de autoverzekeringsmarkt op!

Google-UK is al langer in de lucht en gaat binnenkort ook actief worden in Duitsland, waar de meeste autoverzekeringen einde-jaars gewisseld zullen worden. Google-Nederland is dan nog een kwestie van tijd. Ook Amazon heeft inmiddels zijn oog op de (auto-)verzekeringsmarkt laten vallen.

Gaat dit de consument nu extra voordelen opleveren?

Ikzelf denk, dat het met de prijsvoordelen nog wel zal kunnen tegenvallen, want we hebben momenteel al bottomprijzen. Als groter voordeel zou de excellente ervaring van Google "om van de klant duidelijk te begrijpen wat hij/zij precies wil" huishoog boven de bestaande starre vergelijkingssides te kunnen tillen. Google weet veel meer over klanten en interpreteert denkprocessen snel en onzichtbaar, maar geeft redelijk precies aan, wat de computers denken waarnaar de klant op zoek is. Alternatieven worden meteen mee aangeboden waardoor je feilloos naar je doel/wens gestuurd kan worden.

Aan het begin van deze Topic werd al voorgesteld om een verzekeringsmodel te ontwikkelen, waarbij de klant "zijn/haar" verzekering kon configureren/samenstellen.  Toen heette het "matchen", naar een idee van een voormalig Onderling-moderator. Misschien herinneren de wat oudere deelnemers zich nog, dat ik aan verschillende vergelijklingssites had uitgelegd, dat de klant op den duur een eigen verzekering wil gaan samenstellen. De drie beste verzekeringen die bij voorbeeld bij Independer worden aangeboden zeggen niets over de individuele wensen. De reacties waren van afwijzend tot terughoudend. Als voorbeeld (uit de Topic waarin japanse auto's eerder opgevreten worden), de behoefte van de klant, die in een streek woont, waar veel steenmarterschade (kabels en manchetten aangevreten) ontstaat. Independer vraagt hier standaard niet naar en de klant kan zijn wens ook niet uiten. Independer reageert overigens niet op een nageschoven opmerking hieromtrent, waaruit is af te leiden, hoe moeizaam daarvoor zélfs Independerspecialisten alle polisvoorwaarden moeten gaan doorspitten om aan deze individuele wens tegemoed te kunnen komen. Vergelijkingssites als informant laten hier dus duidelijk steken vallen.

Ik verwacht van Google op korte termijn al, een optimaal informatiecircuit waarbij de classieke sites in de kou zullen blijven staan. De heftige output van blogs de laatste maanden zal ze niet meer redden, want de klant "verzuipt" daardoor in informatie, die hij/zij helemaal niet nodig heeft. De onderstaande Google-UK-link is de momentele  realistische vergelijkingssite en je ziet nu al de uitvoerige klantvriendelijke trend. De toekomstige vraag is dus, wil ik per sé een goedkope verzekering (zoals de Independertop dit nog steeds aanstreeft) óf wil ik een passende verzekering, zoals momenteel alleen deonafhankelijke verzekeringsadviseur het voor me kan uittuftelen.

Wat vinden jullie? Zijn we inmiddels toe aan meer gepersonificeerde vergelijkngsmodellen en zal Google een betere partner zijn? Of gaan we liever weer terug naar de verzekeringsadviseur, die inmiddels wettelijk verplicht is je nog een adviesfactuurtje toe te sturen (binnenkort misschien BTW-vrij), omdat adviezen niet meer in de prijzen mogen worden gerekend. Verzekeringen zélf afsluiten zou dus eigenlijk goedkoper moeten zijn.......zoals bij FBTO-direct, maar ook die hebben op het marterprobleem  niet gereageerd!

Ik kies voor

1-Standaard classieke vergelijkingssides als geheel online tussenpersoon
2-Directverzekeren bij de direct writer met web-care
3-Onafhankelijke verzekeringsadviseur evt. met jaarlijkse verzekerings-APK-abonnement
4-Denk, dat Google een goed alternatief met klantvriendelijke ervaring kan worden
5-Anders......


https://www.google.co.uk/compare/carinsurance/form
Onderlingnieuws sneller dan de Telegraaf.........
vaststelling dat deze trend op Onderling een maand geleden al werd behandeld:

Wat Google in Duitsland precies gaat opstarten met hun  autoverzekerings-vergelijkingsite zullen we binnenkort ervaren. Tot nu toe is wel duidelijk geworden, dat er heftig is verhandeld tussen Allianz en Google, om de aanbreng-vergoeding voor een nieuwe klant te reduceren van € 90,- naar € 65,-. Dàt zou op Google als tussenpersoon en niet op Google als aanbieder wijzen.

'Google concurreert met verzekeraar' - Nieuws | Altijd op de hoogte van het laatste nieuws met Telegraaf.nl [Feed]
Reputatie 1
Beste Hansje,

Ik heb je laatste reactie verplaatst naar een nieuw topic omdat deze over de zorgverzekering gaat.
De vraag is inmiddels niet meer hoe zie je een vergelijkingssite
.......maar wáár?



Er zijn vergelijkingssites...
Er zijn verzekerings-vergelijkingssites...
Er zijn zorg-verzekerings-vergelijkingssites...
En er is de nieuwe zorg-verzekerings-vergelijkingssite...


Zorgverzekering vergelijken - Kiesgoed.nl


En dan is er óók nog


vergelijk-de-zorg-verzekerings-vergelijkingssites........


op de volgende post.........


(mijn ervaring is wanneer er een overvloed begint te ontstaan, is er ook héél veel aan te verdienen........in dit geval via de zorgverzekeraars en onze zorgpremie dus!)
Ik zelf laat meestal een aantal adviseurs aan huis komen. Om zeker van mijn zaak te zijn. Je kan idd vergelijken op veel sites maar toch heb ik liever een persoon voor me . Om het dan goed uit te zoeken. Vaak en eigenlijk mag je daar wel van uit gaan weet een adviseur meer dan jou. Of althans in de meeste gevallen je hebt natuurlijk mensen die het al weten maar die hoeven dan ook geen vergelijking te doen. Voor mij zelf vind ik het prettig om met een levend iemand te spreken dan alles via het net. Dan kan ik ook die gene in de ogen kijken of het allemaal maar klets koek is wat je ook vaak ziet. Dat vind ik zelf het ergste wat het internet doet. Je komt er vaak later pas achter dat je dan niet gedekt bent voor nou net de rede die zo belangrijk voor je was. Ik ben toen die tijd op een site gekomen die garantie geeft op de laagste premie en omdat ze daar een breed scala aan verzekeringen hebben, heb ik uiteindelijk de mijne gevonden die ook echt daadwerkelijk bij me past. In mijn geval iets duurder maar kan wel zonder zorgen de weg op. Wat ik zelf erg belangrijk vind.
Reputatie 3
Svenbos74 schreef:

Ik zelf laat meestal een aantal adviseurs aan huis komen. Om zeker van mijn zaak te zijn. Je kan idd vergelijken op veel sites maar toch heb ik liever een persoon voor me . Om het dan goed uit te zoeken. Vaak en eigenlijk mag je daar wel van uit gaan weet een adviseur meer dan jou. Of althans in de meeste gevallen je hebt natuurlijk mensen die het al weten maar die hoeven dan ook geen vergelijking te doen. Voor mij zelf vind ik het prettig om met een levend iemand te spreken dan alles via het net. Dan kan ik ook die gene in de ogen kijken of het allemaal maar klets koek is wat je ook vaak ziet. Dat vind ik zelf het ergste wat het internet doet. Je komt er vaak later pas achter dat je dan niet gedekt bent voor nou net de rede die zo belangrijk voor je was. Ik ben toen die tijd opeen site gekomen die garantie geeft op de laagste premie en omdat ze daar een breed scala aan verzekeringen hebben, heb ik uiteindelijk de mijne gevonden die ook echt daadwerkelijk bij me past. In mijn geval iets duurder maar kan wel zonder zorgen de weg op. Wat ik zelf erg belangrijk vind.



Hoi Svenbos74,

Welkom op Onderling.nl. Leuk dat je gelijk je mening geeft hoe jij tegen vergelijkingssites aankijkt. Je bent hier heel duidelijk in en geeft ook aan waarom 🙂

Wat ik mij dan afvraag is het volgende. Hoe sta je tegenover het telefonisch regelen van je verzekeringen? Je hebt dan wel geen echt persoon voor je, maar wel aan de lijn 😉 De medewerkers aan de lijn kunnen jou ook alle informatie geven wat wel en niet onder de dekking valt.

Svenbos74 schreef:

Ik zelf laat meestal een aantal adviseurs aan huis komen. Om zeker van mijn zaak te zijn. Je kan idd vergelijken op veel sites maar toch heb ik liever een persoon voor me . Om het dan goed uit te zoeken. Vaak en eigenlijk mag je daar wel van uit gaan weet een adviseur meer dan jou. Of althans in de meeste gevallen je hebt natuurlijk mensen die het al weten maar die hoeven dan ook geen vergelijking te doen. Voor mij zelf vind ik het prettig om met een levend iemand te spreken dan alles via het net. Dan kan ik ook die gene in de ogen kijken of het allemaal maar klets koek is wat je ook vaak ziet. Dat vind ik zelf het ergste wat het internet doet. Je komt er vaak later pas achter dat je dan niet gedekt bent voor nou net de rede die zo belangrijk voor je was. Ik ben toen die tijd opeen site gekomen die garantie geeft op de https://"http://adviesnederland.nl/autoverzekering/" en omdat ze daar een breed scala aan verzekeringen hebben, heb ik uiteindelijk de mijne gevonden die ook echt daadwerkelijk bij me past. In mijn geval iets duurder maar kan wel zonder zorgen de weg op. Wat ik zelf erg belangrijk vind.



Hoi Svenbos74,

Welkom op Onderling.nl. Leuk dat je gelijk je mening geeft hoe jij tegen vergelijkingssites aankijkt. Je bent hier heel duidelijk in en geeft ook aan waarom 🙂

Wat ik mij dan afvraag is het volgende. Hoe sta je tegenover het telefonisch regelen van je verzekeringen? Je hebt dan wel geen echt persoon voor je, maar wel aan de lijn 😉 De medewerkers aan de lijn kunnen jou ook alle informatie geven wat wel en niet onder de dekking valt.



Hoi Fokelien,

Opzich heb ik niks tegen telefonisch contact, alleen wat wat ik vaak heb als ik de dingen telefonisch ga afhandelen, wil ik nog wel eens iets gaan vergeten. Door een adviseur thuis te laten komen, heb ik er een beter gevoel bij. Zeker ook omdat ik me dan 100% voorbereid op de vragen, en de vragen die ik wil stellen. En ook omdat het een face to face gesprek is. Vroeger kon je naar een loket, maar daar zijn er nog vrij weinig van over gebleven. Een voorbeeld is ook dat ik vaak de glas verzekering vergeet als ik het telefonisch afhandel. Maar bij een gesprek aan  huis op een of andere manier niet. Daarom voor mij liever een adviseur aan huis. Maar kan heel goed begrijpen dat veel mensen dat liever niet hebben, dus een telefonische afspraak kan dan een goede uitkomst zijn. In mijn ogen zouden er meerdere opties open moeten zijn. Zoals het loket, telefonisch of aan huis. Dan pak je denk ik ook breed scala aan mensen. Voor ieders wat wils zeg maar. 

Mvg. Sven.
Je moet enorm goed kijken of de prijsvergelijkers onafhankelijk zijn, alleen dan doe je je voordeel er mee.

Wat ik ook wel vaak doe is de premies van de vergelijkers vergelijken met de tarieven bij de verzekeraars zelf, zo kan ik goed het kaf van de koren scheiden wanneer het om dergelijker vergelijkers gaat. Voor mij was deze prijsvergelijker lonend (en dus onafhankelijk) om gebruik van te maken.

Reageer