Vraag

Hoe zie je een vergelijkingssite ?


Na een maildiscussie met een medewerker van Independer bleek dat de door hun getoonde premies van wat ik gecontreleerd heb ( o.a. FBTO ) voor autoverzekeringen veel te hoog werd/wordt weergegeven.

Ze hebben beloofd de "juiste" premies weer te gaan geven. Probleem / controle zou liggen bij een of andere Database.

Qua autoverzekeringen heeft Independer bij mij een deuk opgelopen.

Ga jij uit van de juiste weergave van vergelijkingssites ?

35 reacties

Reputatie 2
Beste Cor, welkom op Onderling.nl

Prima vraag.
Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Raar, waarom zouden ze dat doen bij Independer dan? Om andere verzekeringen waar ze meer op verdienen een betere positie te geven?
Ik maak zelf eigenlijk weinig gebruik van vergelijkingssites qua verzekeringen..... misschien toch eens naar gaan kijken.
Wanneer gaat een vergelijkingssite i.p.v. premie eens tevredenheid over bijvoorbeeld schade-afwikkeling meten?
een vergelijkingssite is sowieso niet betrouwbaar. Niet alle verzekeraars staan erop (Univé, Noordhollandsche 1816 om er even snel 2 te noemen) omdat ze niet aan Independer willen betalen voor het op de site staan.
Degene die het meest betaalt, staat bovenaan, zo simpel is het.
Verder wordt er veel te weinig naar de voorwaarden gekeken. Enige tijd geleden kwamen er vaak verzekeringen als "beste" uit waar je elke bestuurder vantevoren op moest geven. Zou er een andere bestuurder zijn op moment van schade dan hoger eigen risico.\
Nu de Aegon goed op weg verzekering. Ga je niet naar een schadegarant garage dan heb je € 500 extra eigen risico (bovenop de standaard) je zal maar net even niet opletten of de mogelijkheid niet hebben of perse naar je eigen plaatselijk garage willen.
Ik sneup liever zelf het internet af naar de premies, eigen risico's en voorwaarden. Tegenwoordig kun je met 1 druk op de knop bij de verschillende maatschappijen zoeken op trefwoord in de voorwaarden.
In mijn ervaring zijn vergelijkingssite's vaak bevooroordeeld. Ik vertrouw nog het meest op de consumentenbond. Voor mijn gevoel is dat betrouwbaarder. Liever ga ik naar de site van de verzekeraar zelf en zoek ik zelf even uit wat het kost en wat de voorwaarden zijn. Dan weet je in ieder geval dat alles wat jij belangrijk vindt afgedekt is.
Beste Cor,

Graag wil ik reageren op jouw bericht, omdat wij wel degelijk de juiste premies tonen.

Het is inderdaad zo dat er geen premieverschillen mogen ontstaan. Independer.nl streeft er naar een zo compleet mogelijk aanbod van autoverzekeraars weer te geven. Echter krijgen wij niet van alle verzekeraars premies aangeleverd. Verzekeraars kunnen er namelijk zelf voor kiezen of zij op vergelijkingssites willen staan.

De premies die wij tonen komen uit een landelijke database (Rolls) en zouden dan ook overal gelijk moeten zijn. Als er verschil in ontstaat kan het zijn dat de gegevens in deze database niet actueel zijn. Ook moet je goed letten op de eigenschappen van het voertuig. O.a. de cataloguswaarde en type uitvoering kan namelijk ook een premieverschil opleveren. Ook is het zo dat sommige verzekeraars premies tonen exclusief de assurantiebelasting waardoor bedragen lijken af te wijken. Independer.nl toont alle premies inclusief assurantiebelasting. Als je al deze punten hebt gecheckt en er zijn nog steeds verschillen dan gaat er ergens iets mis. Wij zijn hier graag van op de hoogte op dit op te lossen. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 035 626 55 44 en per e-mail info@independer.nl.

Voor de echte inspecteurs die precies willen weten hoe Independer.nl werkt kunnen ons weblog artikel hierover lezen.
Premieverschillen zoals hierboven genoemd heb ik niet geconstateerd. Wel betrekt Independer niet alle verzekeraars in de selectie, waardoor je eventueel bij een niet in de selectie meegenomen verzekeraar beter cq goedkoper uit bent. Naast Independer dus internet afpluizen of er nog betere deals zijn.
Het is misschien toch inspirerent om "oude" items door te spitten
Onlangs vond ik het gedateerde, maar "briljante" idee van de ex-moderator Martinus als topic, waarin de vraag gesteld werd of vergelijkigssites niet beter met het matchmakerprincipe zouden wegkomen. Tenminste veel voordeel oplevert voor de gebruikers biedt.

Het thema werd later, in een ander topic als volgt omschreven:

Waarom wil iedere verzekeringsmaatschappij zijn eigenvoordeel nog steeds) halen uit verwarrende slecht vergelijkbare voorwaarden?

Ook vroeger reden de stoomtreinen ieder op een maatschappij-eigen railsbreedte….vroeger had iedere papierfabriek zijn eigen egoïstische papierformaat….vandaag heeft (nog) niemand oog voor nationaal vergelijkbare verzekeringspolissen met gelijke primaire en voor iedere maatschappij bindende voorwaarden. Tenminste voor de wettelijk verplichte verzekeringen.

Ook verzekeringssites werken met een “egoïstisch” verdienmodel. Iedere afgesloten verzekering brengt ca. € 100,- premie op en het interesseert deze ondernemers uiteindelijk niet van wie zij die vergoeding krijgen. € 100,- van OHRA of van FBTO of Univé!
De werkelijk innovatieve verzekerings-ideeën passen niet eens in het zoekschema en worden consumenten dus niet eens aangeboden, zoals premie-retour wanneer er niet geclaimd wordt……

Wanneer gaan de prijsvergelijkers eindelijk eens overstappen op een modernere generatie van zoeken. Het zoeken naar de matchfactor. Bekend van het partnerzoeken, baan-zoeken of een huis-zoeken. Wanneer de werkelijk belangrijke voorwaarden (met uitleg) door de onbevangen verzekeringswillige individueel aangevinkt kunnen worden, is het eindresultaat de democratische eigen keus van de gebruiker. Pas nú wordt het interessant om op prijs en klantenservice te letten…………
Pas nu kunnen de aanbieders in actie komen en zichzelf in de etalage zetten, met gratis dit en korting op dat!

Maar misschien ben ik te creatief voor deze conservatieve branche, die niet van plan schijnt de consument werkelijk klantvriendelijke voordelen aan te bieden.

Waarom ik toch recht van commentaar denk te hebben: al die pseudo-merken, die doen alsof ze allemaal een ander product aanbieden, kosten aan merkreclame miljoenen, die ik ook op mijn bordje terugvind door een onnodige veel te hoge verzekeringspremie.
In Berlijn is een verzekeringsmaatschappij opgericht vanuit het klantdenken en de premies zijn 50% lager, dan bij de conculega’s!!! Meer bewijs vind u op friendsurance.de en er is ook een engelstalige site

Ik hoef me niet in de consument te verplaatsen, ik bèn de consument en verzekeringsmaatschappijen moeten accepteren, dat de moderne klant altijd….
altijd van rechts komt!


Het innovatieve idee werd door mij tevens aan Independer doorgespeeld (in de ideeënbus) maar kreeg als afdoenertje, "ik zie geen verschil". Twee eveneens gecontacteerde vergelijkers kondigden spontaan aan, dat dit idee gegarandeerd aan de directie zou worden voorgelegd. Het klantvriendelijke idee werd inmiddels ook bij de consumentenbond voorgedragen, die, mijn ervaring, erg veel tijd nodig hebben om innovatieve ideeën te bestuderen, maar dan ook een goed oordeel afgeven. Nu nog op de eerste en snelste ICT-er wachten? Want democratischer kan men een consument nauwelijk nog zelf zijn aanvragen laten besturen.
!! Opmerking van hansje na reactie 10: Verzekeraars hebben zich inmiddels veel kaas van de boterham laten eten, m.a.w. ze hebben het roer uit handen gegeven aan de vele vergelijkingssites, die nu de markt/klanten dirigeren
Beste moderators/sale-afdeling,

Bij de direct-autoverzekeraar CosmosDirekt (duitse dochter van Generali) staat een vergelijkingsvoorbeeld van een autoverzekering op hun site en het prijsverschil t.o.v. de allergrootste verzekeraar Allianz......

Het prijsverschil blaast je echt uit je hemd én uit je schoenen:

CosmosDirekt geeft een prijs aan van € 360,89 en Allianz € 1559,62

Daar rijst de vraag, hoe autoverzekeringen in Duitsland t.o.v. Nederland gepositioneerd zijn? Probleem daarbij is, dat de berekening van verzekeringspremies via het kenteken gedaan worden. Indien ook júllie wel eens willen weten hoe een vergelijk met hét autoland uitvalt is mijn vraag, kunnen jullie met de volgende gegevens de afd. autoverzekering van Achmea-FBTO een berekening/vergelijk laten maken?
Op de nederlandse websites wordt steeds weer van besparingen van enkele honderden Euro's gesproken. Misschien brengt het resultaat van de gestelde vraag enkele community-leden op een vergelijkingsidee? Natuurlijk is het niet mogelijk in Duitsland een autoverzekering af te sluiten.....nóg niet!

De gegevens die ik voor de berekening kan leveren zijn:

Beitragsvergleich für folgendes Beispiel:
Audi A3 1.6 TDI (HSN: 0588, TSN: AKV), eigenfinanziert, Erstzulassung/Erwerb: 10.05.2012, Zulassung in Hamburg (PLZ: 21029), Nutzung: ausschließlich privat, Fahrleistung: 12.000 km/Jahr, Halter: Versicherungsnehmer, Fahrer: VN (männlich, 50 Jahre, Diplomkaufmann, verheiratet) und Partner (weiblich, 50 Jahre) und Tochter (17 Jahre, Teilnahme am begleiteten Fahren), Abstellplatz: Tief-/Sammelgarage, selbstbewohnte Eigentumswohnung, Beitragssatz KH/VK: SF30, Selbstbeteiligung VK/TK: 300/150 €, keine Vorschäden, Zahlungsweise: jährlich auf Rechnung, freie Werkstattwahl, Versicherungsbeginn: 15.10.2012;



NB. De vaak tijdelijke extraatjes en cadeautjes hoeven niet meegerekend te worden:

--3 schades vrij
- € 50,- korting per schadevrij jaar eigenaandeel
- het extrapakket.......
- 7 dagenschadeafwikkelingsgarantie óf € 50,- korting

e.a. promotie- en kortingsaanbiedingen    http://www.cosmosdirekt.de/
NIEUW....tenminste voor mij op woensdag 27.03.2013.......15.00h
de autoverzekeringszoekmachine van tocompare.nl

Reactie: Inderdaad makkelijk. Op het eerste oog. Dus ik vol goede moed begonnen. Goedkoopste premie is zelf.nl van Reaal. Dus doorgeklikt naar zelf.nl. Daar loopt het systeem vast. Dus terug naar to compare en nr. twee gevolgd. Dat is Lancyr. Ik kom via die link echter uit bij consumentenbond. Daar moet ik weer alles invoeren en kom dan uiteindelijk uit op een premie die 6 euro per maand hoger ligt dan het lancyr voorstel. Ik zit met mijn eigen kantoor bij Voogd. Voogd komt in de premietabel van to compare op plek 30 of zo als eerste voor. Via Voogd zelf premieberekening gemaakt. Volle provisie. Plek nr. twee als ik dat vergelijk met de premies van te compare.......
Met 300 zoekmachines, prijsvergelijkers, prijs-prijsvergelijkers, superzoekmachines, mega-meta-seo-smart-stateoftheart-machines etc, wordt het er allemaal niet makkelijker op voor de consument.
Ik durf bijna de stelling aan dat intermediairs die zich specialiseren in het op internet vinden van de beste autoverzekering tegen de beste voorwaarden zomaar eens heel populair kan worden.  

(NB Wilt per sé naar de allersnelste webcare-site: 1-ING  2-Vodafone  3-Independer)


Autoverzekering aanbieders vergelijken in één overzicht | To Compare
eyeOpen, een vergelijkingssite is overgenomen door een dochter van Aegon
maar nu is er helemaal geen ophef, zoals bij de instap van Achmea bij Independer?
Hebben journalisten en consumenten geen interesse meer aan deze markt?


Persbericht: Nieuwe fase voor online financieel adviseur eyeOpen | Blog eyeOpen.nl
En hoe ziet Independer zichzelf in de markt?
Op de gestelde vraag of Achmea de Independer- zoekresultaten van consumenten "gebruikt",
kwam geen antwoord.....JA dus? Een reuze marktonderzoekingspotentiaal en voorsprong!


Independer vermindert de keuzestress van klanten - Independer.nl
............maar........de Consumentenbond gunt Independer zijn voorsprong niet...............
marktwerking zojuist binnengekomen:


Geacht panellid,

Op de website Consumentenbond is het mogelijk om met de Autoverzekeringvergelijker autoverzekeringen met elkaar te vergelijken.

Via deze vragenlijst proberen we te achterhalen wat u van de Autoverzekeringvergelijker vindt. Is de informatie duidelijk en praktisch? Met uw inbreng kunnen we deze informatie nog verder verbeteren.
Omdat we u tijdens het invullen van de vragenlijst vragen de Autoverzekeringvergelijker in te vullen, is enige ervaring met het gebruik van internet en het werken met verschillende schermen gewenst.

We hopen dat u in de gelegenheid bent de vragenlijst te beantwoorden. De verwachting is dat het invullen van de vragenlijst maximaal 10 minuten van uw tijd kost, afhankelijk van het aantal vragen dat op uw situatie van toepassing is. U kunt de vragenlijst invullen tot en met 28 april 2013.
Door te klikken op onderstaande link kunt u de vragenlijst openen. U kunt de link ook kopiëren naar het programma waarmee u op internet surft.
https://vragenlijst.consumentenbond.nl/csb328/?id=TibvhiahklpUV

Heeft u vragen of heeft u verdere hulp nodig, stuur dan een e-mail naar: [email]cbipanel@consumentenbond.nl[/email].

Wij stellen uw medewerking zeer op prijs, onze dank daarvoor.
Uiteraard gaan wij zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens om en worden de datagegevens anoniem verwerkt.

Met vriendelijke groet,
Consumentenbond
TROS-Radar op 06 mei 2013: Hoe onafhankelijk zijn vergelijkingssites?
Over appels en peren.......en vergoedingen


Volgende uitzending ? Uitzending ? Trosradar.nl
1-2-3-4-5.....hoe ik het goedkoopst verzekerd blijft.......
LET OP: er wordt niets over de voorwaarden gezegd!....als het maar goedkoop is!!


Verzekeringssite
TROS-Radar heeft gisteren ook bericht over de praktijken van Independer, Verzekeringssite en de Consumentenbond.

Meteen vanmorgen reageert Independer op de tv-uitzending, (alsof ze het bericht al van te voren hadden geschreven).

http://weblog.independer.nl/independer/tros-radar-vergelijkingssites-vergeleken/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+independer+%28Independer+Weblog%29


Besproken werden "voorgetrokken" verzekeraars, verzekeraars die geen vergelijkingssite-vergoedingen uitbetalen en verzekeraars die geen gegevens aanleveren, maar dan toch wel ergens onderaan vermeld worden, dus niet helemaal bovenaan verschijnen óók wanneer ze goedkoper/beter zijn.

NIET behandeld werden verzekeraars, die met innovatieve ideeën niet meer in het door de verzekeringsvergelijker voorgekauwde stramien passen, maar óók niet met bij voorbeeld een sterretje tenminste als existent ergens vermeld worden. Als voorbeeld geldt een verzekeraar, die premie retour betaalt wanneer er een jaar geen schadeclaim is binnengekomen. Het premieretour van bij voorbeeld 8-10% kan bij vergelijkingssites niet vooraf ingecalculeerd worden........en past daardoor niet in het schema.

Tóch kan daardoor een verzekeraar (achteraf) én beter én goedkoper zijn..........ik stel voor om dit soort polissen mede op de vergelijkingssites te noteren......tenminste wanneer er van onafhankelijkheid/neutraliteit gesproken wordt.

Betroubaar (onafhankeijk, neutraal én compleet) is voor de klant een site die ook aan déze eis voldoet. Werk aan de winkel dus!

Kopie aan Independer..........
Ester Storm van Independer heeft per ommegaande gereageerd op bericht-19:

1e-Reactie:

Beste Hans,

Ik vermoed dat jij met de innovatieve verzekeraar Inshared bedoelt. Als dat zo is, heb ik goed nieuws. Want die vergelijken wij al. Wel is het zo dat we Inshared niet aanbieden als je op zoek bent naar een WA plus beperkt cascodekking. Dat komt omdat Inshared die niet aanbiedt. Inshared kent wel een Halve Allriskdekking. Maar die zit heel anders in elkaar dan de WA plus beperkt cascodekking. Die kun je niet met elkaar vergelijken. In de WA- en AllRisk-vergelijking is Inshared wel opgenomen.

Opmerking-1: Inshared stond er bij mijn allerlaatste recherche (nog) niet bij. Mijn fout, dat ik het vanmorgen niet heb gecheckt! Bij de autoverzekering stuurt Independer me (vandaag) door naar Inshared omdat jullie de gevraagde verzekering niet aanbieden.



2e-Reactie:

Hans, nog even een aanvulling. Bovenstaand artikel heb ik pas vanmorgen achter mijn computer geschreven. Dus dank voor het compliment! En mocht je andere verzekeraars bedoelen dan Inshared en Univé dan hoor ik dat uiteraard graag.


Opmerking-2: Inderdaad mijn compliment voor de zéér snelle verwerking van de tv-uitzending. Inmiddels lijkt jullie bussinessmodel ook alle verzekeraars uit de schoenen te tillen. Of het verdienmodel inmiddels winst aflevert zullen we nog wel ervaren. Jullie transparante opstelling en werken sympatiek en dicht bij de markt. De marktvoorsprong voor de aandeelhouder Achmea+dochters is niet meer te stuiten vermoed ik, want Independer levert hen marktinzicht en masse.

*Het concept is een samenspel van factoren dus met holistische inslag (1+1=3)
...??... Om mij onbekende redenen is het oorspronkelijke antwoord van Independer op hun weblog (zie boven) achteraf gecorrigeerd en mijn bovenstaande reactie hierop in zijn geheel.......verwijderd........


Veranderde tekst:

Beste Hans,
Er zijn inderdaad verzekeraars die achteraf premie teruggeven als je geen schade hebt geclaimd. Voorbeelden hiervan zijn InShared en Univé. Dat zijn beide verzekeraars die op Independer.nl worden meegenomen in de vergelijking.



Oorspronkelijke tekst:

Beste Hans,
Ik vermoed dat jij met de innovatieve verzekeraar Inshared bedoelt. Als dat zo is, heb ik goed nieuws. Want die vergelijken wij al. Wel is het zo dat we Inshared niet aanbieden als je op zoek bent naar een WA plus beperkt cascodekking. Dat komt omdat Inshared die niet aanbiedt. Inshared kent wel een Halve Allriskdekking. Maar die zit heel anders in elkaar dan de WA plus beperkt cascodekking. Die kun je niet met elkaar vergelijken. In de WA- en AllRisk-vergelijking is Inshared wel opgenomen



Mij is onduidelijk wat ze gestoord heeft........misschien de passage over de strategische symbiose door de samenwerking tussen Achmea en Independer? Een enige weken geleden gestelde vraag over deze samenwerking wilde niet begrepen worden en bleef toen onbeantwoord .......dit trekt dan toch juist de aandacht!!

"Inmiddels lijkt jullie bussinessmodel ook alle verzekeraars uit de schoenen te tillen. Of het verdienmodel inmiddels winst aflevert zullen we nog wel ervaren. Jullie transparante opstelling en werken ...is... sympatiek en dicht bij de markt. De markt- (...en kennis-...) voorsprong voor de aandeelhouder Achmea+dochters is niet meer te stuiten vermoed ik, want Independer levert hen marktinzicht en masse".


Wordt vervolgd......
....desalniettemin....wanneer Independer zelf stelt dat ze 100% objectief werken, verdienen ze alle aandacht!


Over Independer.nl: lees ons verhaal
Reactie



Als reactie op Trosradar mis ik in het Tros verhaal, dat Independer een onderdeel is van een grote verzekerings firma Achmea!!! Dit vind ik echt een grote misser van de Tros.

Toine

11 mei 2013 om 08:00

Dàt Achmea en Independer belang in elkaar hebben, is inmiddels geen geheim. Hierdoor blijft de consument, maar blijven óók de journalisten en de concurrentie alert. Dat zou inmiddels zelfs een voordeel kunnen zijn.
Zojuist heeft Aegon-Emerce EyeOpen overgenomen en dit keer blijft het stil!
Mijn bedenkingen blijven, dat het verdienmodel besloten ligt in het feit, dat consumenten overstappen. Volg je de professionele blog-berichten van Independer, vind je altijd een reden om (weer) te moeten overstappen of tenminste de verzekeringen opnieuw te gaan vergelijken.
Uiteindelijk moet de vergelijker dit zèlf beslissen. Het concept om verzekeringen via Independer te checken is van veel groter voordeel wanneer je incalculeert hoeveel (klant-)informatie ingewonnen kan worden incl. gedragsstatistieken, waarover een niet Achmea-dochter niet zal kunnen beschikken. De voorsprong ligt dus eerder in de marktkennis op de lange termijn en niet op verdienen aan een overstapper.


hans
   
11 mei 2013 om 12:11
Integere en objectieve medewerk(st)ers bij Independer vastgeschreven.......
voorbeeldige beschrijving


Voorkomen van onzorgvuldige klantbehandeling (risicobeheersing)

Individuele medewerkers van Independer.nl hebben geen financiële prikkel om de klant een product te verkopen dat niet in het belang van die klant is en ontvangen geen vergoeding per afgesloten product Dit is in lijn met de bedrijfscultuur die is vastgelegd in onze vier kernwaarden: idealistisch, weldoordacht, gedreven en invoelend.
Vanaf de oprichting van Independer.nl in 1999 staan klantbelang en idealisme voor Independer.nl hoog in het vaandel aangezien Independer.nl is opgericht met als doel de financiële markt transparanter te maken en consumenten te helpen bij het vinden van goede oplossingen. Met de groei van de organisatie zijn in 2010 de impliciete kernwaarden met het gehele personeel expliciet gemaakt en vastgelegd (idealistisch, klantgericht, eerlijk, ondernemend en commercieel). In 2012 zijn de kernwaarden opnieuw doorleefd tijdens verschillende medewerkersessies in verband met heroriëntatie op de doelgroep wat heeft geleid tot de huidige kernwaarden: invoelend, idealistisch, weldoordacht en gedreven. Deze kernwaarden spelen ook een rol in de personeelselectie waardoor er geen ruimte is binnen Independer.nl voor medewerkers die zuiver financieel gedreven zijn.
Daarnaast heeft Independer.nl een Raad van Toezicht (RvT) ingesteld onder leiding van Arthur Docters van Leeuwen met als doelstelling het borgen van de objectiviteit van Independer.nl en het centraal stellen van het klantbelang bij alle activiteiten die Independer.nl en haar medewerkers ontplooien. De Raad van Toezicht heeft de bevoegdheid om informatie op te vragen en specifieke onderwerpen op de agenda van de RvT te zetten en met de Directie te bespreken. Als dit niet tot de gewenste uitkomsten leidt heeft de RvT de mogelijkheid om de Directie aanwijzingen te geven, mochten deze aanwijzingen niet worden opgevolgd dan heeft de RvT de mogelijkheid om het ontslag van het bestuur aan te vragen bij de RvC.
De intentie van de wetgever is om te borgen dat medewerkers in hun handelen het lange termijn belang van de organisatie en de klant voorop stellen en niet hun persoonlijke belangen laten prevaleren. Independer.nl is van mening dat met haar governance model (Raad van Toezicht), haar sturingsmodel (onder meer sturing op waardecreatie en Net Promotor Score, waarbij we de klanttevredenheid meten), haar cultuur (verankerd in de kernwaarden) en de risk alignment van de remuneratie van de statutaire directie het organisatie en klantbelang voldoende geborgd is.
De bovenstaande beheersing in ogenschouw nemende en rekening houdend met de kernwaarden van Independer.nl zijn wij van mening dat Independer.nl voldoet aan het Beheerst beloningsbeleid zoals voorgeschreven door de AFM.




 
Wat zei ik onlangs nog: "verzekeraars worden langzaam uit hun schoenen getild"!
en lopen al een tijdje op blote voeten, nú gaan de blaren komen.....is het al te laat?


VVP
............er zit overigens nog meer "concurrentie" an te komen.......


 Dinsdag, 24 September 2013 om 10:43:19 |

Hoogeveen - Vandaag werd uit zeer betrouwbare bron rond de raad van bestuur van Zorggroep Leveste Middenveld vernomen, dat de Beter dichtbij polis er komt. Deze polis is een zorgverzekering die aangeboden wordt door de samenwerkende algemene ziekenhuizen van Nederland, in samenwerking met verzekeraars DSW en ASR. Mogelijk zal deze polis een geduchte concurrent van de gevestigde zorgverzekeraars worden. Zeker in gebieden waar ziekenhuiszorg op de tocht is komen te staan.
...Nieuwe zorgpolis concurrent voor Achmea?...


De website van de samenwerkende algemene ziekenhuizen meldt onder meer het volgende:
"Naar verwachting kan de Beter Dichtbij polis 5 tot 10% goedkoper zijn dan vergelijkbare polissen. Dit kan omdat de zorg voor een belangrijk deel wordt ingekocht bij de 42 ziekenhuizen die zijn aangesloten bij de SAZ. Deze ziekenhuizen kunnen 85% van alle ziekenhuiszorg aanbieden met een hoge kwaliteit. Deze zorg kan goedkoper worden aangeboden omdat de kosten van deze ziekenhuizen lager zijn en vanwege de opbrengsten van de genoemde kwaliteitsverbeteringen. Verder is het de verwachting dat deze polis bijdraagt aan het in stand houden van de solidariteit met betrekking tot premiebetaling door verzekerden in de regio. En tot slot draagt de polis bij aan het behoud van regionale zorginstellingen die een belangrijke impuls vormen voor de regionale economie waarin zij opereren. 80% van hun bestedingen komt namelijk terecht in hun regio.

In een eerste reactie meldt het comité Actie voor Bethesda verheugd te zijn over dit nieuws. Men meent dat deze polis een extra drukmiddel kan zijn in de contacten met zorgverzekeraar Achmea.

De premie voor de Beter dichtbij polis mag eenmalig een week later bekend gemaakt worden dan de verplichte datum die voor zorgverzekeraars geldt. Dit is een recht voor nieuwe verzekeringen, zodat zij zich kunnen baseren op de bestaande concurrentie.

Reageer