Gratis APK bij garage waar FBTO een regeling mee heeft.

• 20 oktober 2012
  • 13 reacties
  • 4160 Bekeken

Ik waardeer deze mogelijkheid om op je autokosten te kunnen besparen. De garages waar ik uit kan selecteren blijken een viertal garages te zijn in kleine dorpjes rondom mijn woonplaats. Ik ben daar nog nooit geweest. Ik gun deze garages van harte extra omzet. Ik weet dat ik niet verplicht ben reparaties bij die garages te laten doen ingeval APK afkeur. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze eerlijk zullen keuren.

Maar na 25 jaar APK keuringen heb ik mijn les wel geleerd. De een keurt bij iedereen de achterremmen af. Het verschil tussen links en rechts is dan groter dan 30%. Hij heeft een rollenbank met een oud digitaal kastje uit het Windows 3.1 tijdperk. Volgens APK regels mag rollenbank, maar twee platen op de vloer zoals bij Kwik Fit mag ook. Bij Kwik Fit is er nooit afkeur op dezelfde achteremmen. Achterremmen zijn het moeilijkst zelf te repareren voor wie het niet weet. Je krijgt de remtrommel er niet af tenzij met een slagpoelie. Dus zitten de meeste mensen zo aan de kosten.

Andere ervaring. Ik ging naar een andere garage, blijkt de rubberen hoes om de fuseekogel een gaatje te hebben. Er lekt vet uit. Voor reparatie moet de hele fuseekogel los. Bijna niet zelf te doen. Dus zitten de meeste mensen zo aan de kosten. Je blijft met een enorme twijfel zitten of dat gaatje niet op de brug erin geprikt is.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van hoe er door de garage "voordelig" te keuren is zodat er toch reparatie moet plaatsvinden. Er zijn nog meer voorbeelden te geven, maar dat voert hier te ver. Ik had genoeg van deze gang van zaken. Na enige tijd zoeken en navraag doen kwam ik bij Keuren Zonder Zeuren aan de Nassaustraat in Vlijmen. Dat is een APK keuringsstation zonder garage. Zij keuren volstrekt eerlijk, keuren ook af, en krijgen op z'n tijd ook een steekproef van de RDW. Maar zij hebben zelf geen enkel belang bij een afkeur, je moet toch elders gaan repareren. Maar bij hun heb ik nooit afkeur gehad bij ongelijke achterremmen en geen gaatjes in de rubberen kap om fuseekogels. En waar de meeste andere garages 10 euro vragen voor een koplamp of de lampen richten, doen zij dat gratis. Ik heb het dan over meer dan zestig keuringen in tien jaar inclusief de auto's van mijn vier zonen.

Mijn dispuut is deze, waar kom je in terecht als je gebruik maakt van de gratis APK? Ik betaal liever 43 euro en dan meer dan de helft van de keren geen reparatie, dan gratis APK met dan elke keer een "voordelige keuring" met een flink bedrag aan reparatie.

13 reacties

Reputatie 1
Hi DubbelJee!

Welkom op Onderling en dank je gelijk ook voor je bijdrage. Ik ben erg benieuwd wat de ervaring is van andere forumleden!
Hi DubbelJee,

Ik heb voor je nagevraagd hoe FBTO de garagebedrijven selecteert.

De voordelen die FBTO aan haar klanten aanbiedt bestaan uit diensten van derden. FBTO werkt in dit geval samen met Alwaysbemobile die de garagebedrijven selecteert. FBTO vertrouwt op de kwaliteit van hun dienstverlening. 

FBTO hoort graag signalen over de dienstverlening om zo te beoordelen of deze naar tevredenheid voor de klant is en dus voor FBTO. Zo kunnen ze de samenwerking met Alwaysbemobile blijven evalueren.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag van je!
Badge
Het toeval wil dat ik afgelopen vrijdag (21-12-12) een nieuwe tweedehands-auto heb gekocht bij dezelfde garage waar ik al 15 jaar kom met mijn (nog!) huidige auto die mijn vader daar 17 jaar geleden ook gekocht heeft. Nimmer heb ik het idee gehad dat ik daar bedonderd werd door de monteurs die (aantoonbaar!) heel goed bekend staan bij de klandizie. Sterker nog, zij weigeren gewoon een door mij gevraagde(!) grote beurt uit te voeren omdat zij dat nog niet nodig vinden (ik rij niet zo gek veel km, per jaar). Nog sterker, zij hebben verleden week mijn auto gratis onderzocht om daarna te constaren dat (door een bepaald gebrek) reparatie nog wel mogelijk is maar het gezien de hoogte daarvan wijzer was om een nieuwere auto te kopen. Kosten: nihil!!! Uiteraard ben ik nadien wel gul met mijn fooien.   

De moraal: je hebt gewoon pech gehad met je auto's door bij garages terecht te komen die een klant kennelijk proberen zoveel mogelijk financieel uit te persen. En ik geef toe, misschien is dat wel het gros van de garages en is mijn garage een zeldzame uitzondering. De bestaande garagisten zouden nu toch eens moeten leren dat je beter 10 klanten op een dag kunt helpen voor een redelijke prijs dan vier klanten op een dag financieel zoveel mogelijk uit te persen. Met de eerste methode maak je vrienden, met de tweede methode jaag je klanten alleen maar bij je weg.

De APK is voor mij gratis. Die laat ik immers doen in combinatie met het éénjaarlijkse onderhoud. Ergo, in tegenstelling tot jou heb ik niets te klagen over mijn garage en alleen maar lof.

Als iemand wil weten welke garage/dealer dat is en welke auto ik daar afgelopen vrijdag heb gekocht, moet je me maar even een privé-mailtje sturen want ik denk niet dat de moderators het op prijs stellen dat ik dat hier bekend maak. Mijn nieuwe(re) auto wordt in de tweede week van januari 2013 afgeleverd en verdwijnt dan ook weer van de site. Dan kan ik je nog steeds de link van het garagebedrijf sturen maar mijn auto kun je dan niet meer zien.  

Reputatie 1
Hoi Frans!

Mooi verhaal. Fijn om te horen dat zulke service nog steeds aangeboden wordt! Ik zou inderdaad de garagist niet noemen, al is het alleen maar omdat die het straks te druk heeft voor je 😉 Maar Wat mij betreft mag je best wel (trots) verkondigen wat voor auto je hebt gekocht! Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar.
Badge
Nou, daar komt die dan (vol trots): Ik heb een tweedehands Mazda 5 gekocht van november 2010 met 45.000 km op de klok en een 2 liter moter. Het is wel het laatste type Mazda 5. Officieel is het een Mazda 5 2.0i I-stop Business. Er zitten zoveel accessoires op dat ik een kwartier hier aan het typen ben voordat ik het hier neergeschreven heb maar een hele kleine opsomming: 6-bak, stop/startsysteem, welkomsverlichting, Blue Tooth, Dorpellijsten met lampen, speciale instapverlichting, climate control, cruise-control, parkeersensoren, regensensor, lichtmetalen velgen, ABS, ASC, TCS enz. enz, enz.   
Frans,

Ik doe een gok..........ergens staat jouw Mazda 5 erbij..........tenminste ongeveer

Goede reis met deze grootruimige multiple en luxe auto!

https://www.google.nl/search?q=mazda+5&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=HSrfUK2lGNGIhQf0xIC4AQ&biw=1242&bih=895&sei=JSrfULqDBIXL0AWumIHgDg
Badge
Frans,

Ik doe een gok..........ergens staat jouw Mazda 5 erbij..........tenminste ongeveer

Goede reis met deze grootruimige multiple en luxe auto!

https://www.google.nl/search?q=mazda+5&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=HSrfUK2lGNGIhQf0xIC4AQ&biw=1242&bih=895&sei=JSrfULqDBIXL0AWumIHgDg

Goed gedaan Hansje. Het wordt inderdaad weer mooi op de weg met al die Mazda's: Zoom, zooooooooooooom. 

Hij staat er inderdaad ongeveer bij. Het is de allereerste. Dat is ook het laatste type van de Mazda 5. Ook qua lichtmetalen velgen en de kleur komt die allereerste vrijwel exact overeen met de mijne. Dit type Mazda 5 is herkenbaar aan het golfpatroon aan de zijkant, een idee overigens van een Nederlander en een ontwerpstijl die ze 'Nagare' noemen. Als je nou het humoristische stukje onder de volgende link even doorleest dan lees je er daar meer over: Autotest: Mazda 5 2.0 DISI i-stop | TopGear.nl De schrijver heeft een goed gevoel voor humor. De zinsnedes 'Neem bijvoorbeeld die golven op de flanken. Dat zijn niet zomaar een paar carrosseriepanelen die bij schade moeilijk uit te deuken zijn. Nee, het is alsof ze door de wind zijn gevormd in een heftige zandstorm, aldus Mazda.'
'In de klasse van de compacte c-segment MPV heb je traditioneel de keuze uit een grijze kwab, een donkerblauwe blurb of de Mazda 5'      'de auto is opvallend stil, zodat je ongestoord naar het gejengel van je kinderen op de achterbank kunt luisteren'.  Einde citaten. Ik hou wel van dit soort met humor geschreven stukken die op mijn lachspieren werken. Ik heb overigens zelf geen kinderen, althans niet voor zo ver ik weet.   

Kijk ook even naar de test en de foto's op Autozine - Autotest: Mazda 5 en klik daar even door naar het forum waar een forumlid zijn ervaringen beschrijft van exact dezelfde uitvoering die ik ook heb gekocht, de Mazda 5 2.0i I-stop Business. Geweldig he?  

De schrijver heeft inderdaad veel gevoel voor humor..........

Hij schrijft, dat je de 5 met twee motoren kunt krijgen.......en dat......vind ik nu weer erg overdreven!!

De Mazda op de onderste foto is overigens ook niet te versmaden..........
maar niet koop!

http://www.cardesignnews.com/site/designers/whos_where/display/store4/item158411/
Badge
De schrijver heeft inderdaad veel gevoel voor humor..........

Hij schrijft, dat je de 5 met twee motoren kunt krijgen.......en dat......vind ik nu weer erg overdreven!!

De Mazda op de onderste foto is overigens ook niet te versmaden..........
maar niet koop!

Van den Acker to replace le Quément - Car Design News

Toch klopt het wel, een benzinemoter en een ruitewissermoter. En inderdaad, dat is een mooie. Trouwens, in jouw vorige link is de allereerste nu weer opeens een andere geworden en dus klopt mijn verwijzing naar de eerste niet meer helemaal. Maar in Autozine klopt het type wel.
Reputatie 1
Dag heren,

mooie auto Frans, daar mag je trots op zijn! Nou moet ik natuurlijk wel constateren dan we (mede dankzij mij, mea culpa) offtopic zijn gegaan.
Dag heren,

mooie auto Frans, daar mag je trots op zijn! Nou moet ik natuurlijk wel constateren dan we (mede dankzij mij, mea culpa) offtopic zijn gegaan.

Jelle, in het weekend kunnen we zonder toezicht "ondeugend" zijn. Ik ga hier voor het laatst off-topic:

Citaat van de dag

"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."  

D.Bonhoeffer  (1906-1945)
Theoloog

Badge
Jelle, in het weekend kunnen we zonder toezicht "ondeugend" zijn. Ik ga hier voor het laatst off-topic:

Citaat van de dag

"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."

D.Bonhoeffer (1906-1945)
Theoloog

Ik ook!! En ik mag ook geen moderators dmv privé-berichten aanschrijven over andere dan puur zakelijke aangelegenheden. Dus ik schaam me diep :mad:

De andere kant. Om middernacht krijgen we allen weer een nieuwe kans dmv de goede voornemens die we ongetwijfeld allemaal weer gemaakt hebben.

Tot slot, de vragensteller heeft van ons zijn antwoord gehad. En aangezien ik geen aanvullende vragen meer heb gezien neem ik aan dat ons zakelijke antwoord in eerste aanleg voldoende is geweest ............ toch?  
Reputatie 1
Fijn dat jullie zo sportief zijn heren!

Reageer