Goedkoper verzekeren door je rijstijl?

Reputatie 1
Volgens dit artikel op Telegraaf.nl is men in Groot Brittanië al bezig met een volgsysteem waar verzekeraars via een app het rijgedrag van de verzekerde in de gaten houdt. Hoe voorzichtiger je rijdt, hoe minder je betaalt. Hierdoor zou wel een hardrijder die geen brokken maakt tóch meer moeten gaan betalen.

Wat vinden jullie hiervan?

11 reacties

Bertha 38 met een clip in haar oor..........
is allang out

Een ICT-er heeft mij bloedserieus verteld, dat de optimale oplossing voor alle "snuffel-praktijken" de onderhuidse chip is. Technisch geen probleem. Beste oplossing voor de staats-e-BIG-brother-gedachte op naam van de autogebruiker, de treingebruiker, de electriciteitsgebruiker, de verzekeringsnemer, de i-Pad-gebruiker, social-media-gebruiker, de cash-geld met meegedrukte-chip-gebruiker, de bonuskaartgebruiker, de e-patiëntendossiergebruiker, de bankpasgebruiker, de marketingchip in duurdere producten en al die andere misbruikers!

Jelle, en andere geïnteresseerden lees de vaak grappige reacties op het Telegraaf-artikel eens mee, just for fun 😃
Niemand heeft iets te verbergen.......maar zelfs dát moet je binnenkort kunnen bewijzen? Omdat het technisch mogelijk is hoef je niet alle innovaties te accepteren. Mijn mening.......staat vandaag ook in de krant.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/18/cbp-bezorgd-over-privacyschending-door-overheid/
Reputatie 1
In Duitsland zijn ze daar blijkbaar minder bezorgd om. Telefonica doet daar een vergelijkbare proef, zo blijkt uit dit artikel.
@ Jelle.....foute conclusie!

Omdat iets technisch kán, moet het nog niet ingezet worden. Telefonica spreekt alleen nog maar met mogelijke verzekeraars, terwijl de opperste "Bundesdatenschutzbeauftragter" al uitsprak, dat de wetgever hier moet gaan ingrijpen.......
Juist de Duitsers zullen zich direct grote zorgen maken. Bekijk maar eens een willekeurige Google-Streetview ergens in een duitse stad en het valt meteen op hoeveel panden onherkenbaar afgeschermd worden. Ik heb dát in Nederland nog niet gezien! De Gestapo in WOII en de Stasi-methoden in Oost-Duitsland waren daar de afschrikwekkende snuffelvoorbeelden. Dat werkt nog steeds na en het wantrouwen zit zeer diep.

[Update 16.04.2013 14:03]:

Der Bundesdatenschutzbeauftragte Peter Schaar sagte mittlerweile gegenüber dpa, er sehe solche Modelle sehr kritisch. "Wer einen derartigen Tarif wählt, muss sich darauf einlassen, dass eine Vielzahl von Daten erhoben, gespeichert und ausgewertet wird." Dabei könnten zurückgelegte Strecken, die gefahrene Geschwindigkeit und mögliches Fehlverhalten des Fahrers lückenlos rekonstruiert werden. "Im Grunde handelt es sich dabei um eine 'freiwillige' Vorratsdatenspeicherung des Kfz-Halters." Je nach Prämiengestaltung könnte die Freiwilligkeit, befürchtet Schaar, künftig zu einem "ökonomischen Zwang" werden – "hier sollte der Gesetzgeber einen Riegel vorschieben".

Maar.......in Spanje daarentegen doet Generali wél al proeven.
PrivacyNieuws.nl
vervolg......

De nieuwsbrief van PrivacyNieuws.nl  kan ik dringend aanbevelen. De Nederlanders zijn bewezen te naïef wat privacy betreft en niemand stopt de misbruikers........want juist die hebben een maximaal interesse aan alomvattende spionage.

Burger protesteert niet tegen uitholling privacyrechten | PrivacyNieuws
Ik blijf spontaan ZEVEN vraagtekens zetten bij de achterliggende strategie van deze "autospion".

1 - Het idee is ontstaan bij belanghebbende bedrijven zoals Telefonica, Vodafone en Tom-Tom (die nog weinig navi-systemen meer verkopen), die denken in de toekomst zaken te kunnen doen met bij voorbeeld verzekeraars en de verkeerspolitie of opsporingsdiensten. De (r)overheid heeft het rekeningrijden niet kunnen doordrukken en zal deze ontwikkeling niet (wettelijk) willen verhinderen, zoals ik het in Duitsland wél verwacht.

2 - Komt een vraagteken bij de eerlijkheid van de spelregels, dat iemand die een "vlotte rijstijl" heeft, maar geen schades heeft, door de verzekering als risicorijker wordt ingeschat......dus premieverhoging, terwijl een "slome chauffeur" een gevaar op de weg is en korting in zijn zak mag steken?

3 - Er is méér techniek nodig zoals ingebouwde module voor een vingerprint, want......wie bestuurt eigenlijk de auto werkelijk?

4 - Tracking op het internet wordt ingeperkt......hier juist als innovatie verkocht??

5 - ....en dan duurt het ook niet lang meer tot verkeerscontrole via hetzelfde systeem iedere overtreding automatisch per BON afstraft

6 - Manipulatie, hacken/platleggen, fraudegevoeligheid.....

7 - Het apparaat gaat € 300,- kosten plus de lopende bedrijfskosten....
Hoe gaan we premie in-sparen..........?

***Toch nog een voordeeltje voor déze automobilisten?

+Nou dan heb ik heel wat geld te goed van de verzekering. 44 jaar rijd ik al en zelf nog nooit een bon of schade gemaakt!!dus kom maar over de brug verzekering!!!wat een leuke tip zeg. zo gezegd is het dus de vervuiler(brokkenmaker) betaald) mooi toch

+Goed idee. Ik rijd nog geen 10.000 km, houd me aan de snelheid en probeer geen gekke dingen te doen. Toch betaal ik net zoveel als iemand die 100.000 km rijdt, scheurt en roekeloos inhaalt. Kom maar op met die polis.

+TIP. Zo simpel te omzeilen! Applicatie op een oude mobiel instaleren, en die lekker thuis laten liggen!

+Aso's en hufters (eindelijk) vangen, dan maar via de verzekeringsmaatschappijen......

Het verantwoordelijke maatschappelijk gebruiken van de gemaakte winsten door de verzekeraars had ik iets anders bedoeld dan het investeren in M2M-techniek! om daarmee de winsten op de autoverzekeringen nóg meer te kunnen optimeren!

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/mogen-zorgverzekeraars-za-veel-winst-maken-643/
Voor de verzekeraars die hier wel "brood" in zien........contact Vodafone

Wat is M2M?
Met het maatschappelijk gebruiken van een deel van de gemaakte verzekeraarswinst had ik eigelijk iets anders bedoeld dan investeren in M2M-techniek!.....om het profiet op de autoverzekering te optimeren.......

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/mogen-zorgverzekeraars-za-veel-winst-maken-643/
Moraal van het hele verhaal........"ICT-ers gaan ons redden"

Iemand een smartphone geven en erbij vertellen dat hij/zij er gelukkiger van wordt......?
ICT-ers willen dat we dat geloven, maar wij kunnen ze allang niet meer bijhouden

Het Nieuwe Werken is meer dan smartphone geven en werkplek afpakken | Blog MVO Nederland
Al vaker heb ik positief beweerd, dat Onderling.nl  vér boven het maaiveld werkt
en als sateliet voor FBTO de verzekeringswereld bekijkt

De Topic over het gebruik van digitale technieken van Jelle is er een voorbeeld van. Méér dan het voorleggen van uitgetuftelde cases, waarop je met een vóór of tégen kunt reageren, wel of niet nog voorzien van eigen commentaar.......maar enkele tientallen ja/nee's zijn nog geen representatieve marktbevraging. Met het nu versneld toenemen van het aantal communityleden neemt de mogelijke invloed van Onderling.nl op de FBTO-organisatie misschien ook toe, maar ik zie in, dat we hiermee nog veel geduld moeten hebben.

Een "oude cultuur" krijg je niet "om", door plotseling met de klanten te gaan communiceren. Verzekeringsvertegenwoordigers gaven vroeger hun waarnemingen door aan de leidende verkoopmanager, die hierop kon re-ageren met acties. De voorliggende bevraging over het mogelijke gebruik van klantengegevens door middel van techniek in de auto is een vervanging van de tegenwoordigersrapporten van vroeger. Nieuw voor alle betroffenen.

Het is een opmerking waard om aan te geven, dat men ons een nieuwe, inspirerende communicatiemogelijkheid aanbiedt. Het uitspitten van dit soort  vragen zou toekomstig ook met de gehele community kunnen gebeuren.......en ik nodig een ieder uit om actief onze "verzekerings-toekomst" mee te helpen bepalen...........bij/via Onderling.nl!

Bedankt!
Als je schade rijdt...dan ben je toch je schadevrije jaren kwijt? Wat is er mis met deze constructie? Het bewijs is geleverd, lijkt me...Het investeren in andere monitoringssystemen lijkt me eerder het meegaan in het verkooppraatje van een ICT-bedrijf die hiervoor claimt 'de oplosing' te bieden...Grote investering met veel privacy obstakels lijkt me zo....

Eline

Reageer