Dieselrijder is duurder uit

Reputatie 1
Met de FBTO Autoverzekering geldt een toeslag voor dieselauto's. Het uitgangspunt is dat er met dieselauto's meer kilometers worden gereden. Dit geldt ook voor auto's met gas-installaties.

Vind je dat brandstof en rijgedrag niet moet uitmaken voor de premie?

4 reacties

Bedankt voor de tip! Als ik bij de volgende auto een diesel zou nemen dan ga ik even bij de concurrent informeren.
Of ik nu benzine, lpg of diesel rijd, ik rij altijd rond de 35 a 40 k per jaar. Het zou best bijzonder zijn als ik dan voor diesel meer premie betaal dan voor benzine.

Overigens volg ik het verband tussen brandstof en rijgedrag niet helemaal. Rijgedrag is iets wat je als verzekeraar nauwelijks kunt meten dus kan je dat denk ik niet in ogenschouw nemen.
Toeslag voor type brandstof is onzin of tenminste onzuiver. KM opgave vragen en ijken. Dat is mogelijk een verhoogd risico (door meer km) niet dmv aannames
Zuiver meten!
Zo zijn er nog wel een paar: BWM rijders (slechts als voorbeeld) zijn asociaal of Audi rijders rijden altijd te hard etc
Reputatie 1
Freggel schreef:

Toeslag voor type brandstof is onzin of tenminste onzuiver. KM opgave vragen en ijken. Dat is mogelijk een verhoogd risico (door meer km) niet dmv aannames
Zuiver meten!
Zo zijn er nog wel een paar: BWM rijders (slechts als voorbeeld) zijn asociaal of Audi rijders rijden altijd te hard etc

Ik begrijp je punt over de kilometers. Om even op je voorbeeld van de merken in te gaan; dit wordt al meegenomen in de algemene premieberekening. Bij ieder model kijken we naar het statistisch schadeverleden. Dit nemen we dan mee in de berekening van de premie.

Om even een voorbeeld te geven: voor een Volvo van €40.000 betaal je meestal dus minder premie dan voor een Audi van dezelfde prijsklasse.
Dat zou raar zijn aangezien je altijd je jaarkilometers moet opgeven bij aanvraag van de verzekering.

Reageer