Vraag

Consument laat zich pas sturen bij lagere premie autoverzekering

Reputatie 3
Het merendeel van de consumenten (51%) laat zich bij autoschade pas sturen door de verzekeraar wanneer dat een lagere premie oplevert. Dat blijkt uit de CVS Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars.

Laat jij je ook pas sturen naar een schadeherstelbedrijf door je verzekeraar als hier een lagere premie tegenover staat?

12 reacties

Badge +2
Waarom zou je je naar een hersteller laten sturen als je daar als consument geen enkel voordeel bij hebt?

Het is een beetje hetzelfde als met autoruiten vervangen. Leuk die bedrijven op de groene kaart waar je "slechts" je eigen risico van 150 euro hoeft te betalen, maar als je verder zoekt op internet zijn er genoeg bedrijven die helemaal gratis je ruit komen vervangen.

Dus mijn ervaring is dat je als consument niet wijzer wordt door naar je verzekeraar te luisteren en naar de door hen aangerade ruitenboer te gaan.

Ik heb overigens geen autoverzekring bij de FBTO dus ik weet niet wat er daar op de groene kaart staat.
Fokelien,

Ik had in eerste instantie moeite om je bericht en het artikel te begrijpen. Het artikel (en jij) suggereren dat je premiekorting krijgt als je je bij een schade naar een door de verzekeraar uitgekozen hersteller laat sturen terwijl het doorgans zo is dat je premie bij schade juist omhoog gaat door verlies van no-claim.

Ik heb zodoende even gezocht waar jij en Assurantiemagazine die wijsheid vandaan haalden.

En ik heb het gevonden, in artikel 5.2 op blz. 20 staat het volgende verhaal onder de onderstaande link
https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/statistieken/Documents/Consumentenmonitor/CVS%20Consumentenmonitor%202013.pdf

'Wanneer consumenten schade hebben, aan bijvoorbeeld hun auto, kunnen ze afhankelijk van de verzekering die ze hebben of zelf een autoschadeherstelbedrijf uitkiezen of ze laten de schade herstellen door een autoschadeherstelbedrijf dat door de verzekeraar wordt aangewezen. Een groot deel van de consumenten met een auto (48%) geeft aan de voorkeur te geven aan een autoschadeherstelbedrijf dat zij zelf heeft uitgekozen. 25% van de consumenten vindt het echter prima om naar een autoschadeherstelbedrijf te gaan dat de verzekeraar heeft aangewezen. De overige 27% maakt het niet zoveel uit of hij naar een zelf uitgekozen autoschadeherstelbedrijf gaat of naar een bedrijf waar de verzekeraar een contract mee heeft.
De voorkeur van de consumenten verandert wanneer de hoogte van de premie wordt betrokken op de keuze voor een herstelbedrijf. Consumenten is voorgelegd wat ze liever willen: naar een schadehersteller die door de verzekeraar is uitgekozen en minder premie betalen, of meer premie betalen, maar dan wel de schadehersteller zelf mogen kiezen. 51% van de consumenten geeft de voorkeur aan een lagere premie ten koste van de eigen keuze voor een schadeherstelbedrijf. 31% betaalt liever iets meer premie en kiest zelf het schadeherstelbedrijf en 18% heeft geen duidelijke voorkeur.'
Einde citaat.

Dit is echter een zogenaamd 'what if' onderzoek wat volgens mij kant noch wal raakt omdat dat in de praktijk niet voor komt. Na een schade moet je juist meer premie betalen in plaats van minder. En als het toch kant noch wal raakt waarom onderzoek je het dan? Ik heb helaas al vaker gemerkt dat het Verbond van Verzekeraars zijn eigen kennis en kunde soms een beetje overschat.

Wel is het zo dat je soms hebt te maken met een lager eigen risico als je gebruik maakt van een door de verzekeraar aangewezen hersteller omdat er dan sprake is van een win-win-win-situatie.

De autohersteller 'wint' omdat omdat hij via de verzekeraar meer doorgestuurde klanten krijgt. De verzekeraar 'wint' omdat hij (een bedongen) korting krijgt van de schadehersteller en de klant 'wint' omdat hij korting krijgt op zijn eigen risico.

Schadegarant regelt dat en hun werkwijze kun je terug vinden onder de volgende link. Uw voordeel — Schadegarant
Reputatie 1

Ik heb overigens geen autoverzekring bij de FBTO dus ik weet niet wat er daar op de groene kaart staat.

Hi JeroenE,

Bedankt voor je reactie! Bij de FBTO Autoverzekering heb je de keuze wel of geen eigen risico. Kies je voor een eigen risico dan staat dit inderdaad op de groene kaart. 
Badge +2
Bedankt voor je reactie Leah, maar ik doelde eigenlijk meer op reclame van bedrijven die je autoruit vervangen voor het bedrag van je eigen risico (die je dan vaak rechtstreeks aan de hersteller betaalt en niet via de verzekering gaat). Ik heb geen idee of er een specifieke hersteller reclame maakt op de groene kaart van de FBTO.

Voor de verzekerde is het veel voordeliger om naar een ander te gaan (sterker nog, ze komen vaak zelfs naar je huis of werk) om gratis de ruit te laten vervangen.

De auto van mijn werk is via een andere verzekeraar verzekerd (kan ik ook niet kiezen); daar staat dus wel dergelijke reclame op.

@Frans, ik dacht eerlijk gezegd meer dat men iets soortgelijks bedoelde als de splitsing in de zorgverzekeringen. Je hebt dan een polis met iets hogere premie, maar je kan overal terecht (net zoals een "restitutie-polis") of je betaalt iets minder, maar je kan alleen terecht bij partijen waar de verzekeraar een overeenkomst mee heeft (net als de "natura-polis"). Je hebt je premie voordeel dan dus al vanaf het begin en niet pas na het rijden van een schade.
JeroenE schreef:

@Frans, ik dacht eerlijk gezegd meer dat men iets soortgelijks bedoelde als de splitsing in de zorgverzekeringen. Je hebt dan een polis met iets hogere premie, maar je kan overal terecht (net zoals een "restitutie-polis") of je betaalt iets minder, maar je kan alleen terecht bij partijen waar de verzekeraar een overeenkomst mee heeft (net als de "natura-polis"). Je hebt je premie voordeel dan dus al vanaf het begin en niet pas na het rijden van een schade.

Jeroen, ik sluit niet uit dat je gelijk zou kunnen hebben maar zo heb ik het niet begrepen. Je zou dan een soort van budget-autopolis krijgen. Bovendien heb ik genoeg gezien en gelezen van de budget-ziektekostenpolis maar nog niets over een budget-autopolis. Sterker nog, ik heb er zelfs een onderwerp aan geweid

https://forum.onderling.nl/zorg-ongevallen-6/houdt-hema-de-klant-lekkere-worst-voor-797/

Maar ................. wat niet is kan natuurlijk nog komen. Wie weet is het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars wel een voorbode van iets dat mogelijk nog gaat komen.  

Als dat zo is dan gaan we dat zien.
Badge +2
Ik weet het natuurlijk ook niet precies.

Wellicht dat er wat meer verteld moet worden voor er om reacties wordt gevraagd?

Want blijkbaar is het niet duidelijk genoeg wat er nu precies wordt voor gesteld, laat staan dat je daar een zinnige reactie op kan geven.
Reputatie 1
JeroenE schreef:

Bedankt voor je reactie Leah, maar ik doelde eigenlijk meer op reclame van bedrijven die je autoruit vervangen voor het bedrag van je eigen risico (die je dan vaak rechtstreeks aan de hersteller betaalt en niet via de verzekering gaat). Ik heb geen idee of er een specifieke hersteller reclame maakt op de groene kaart van de FBTO.

Voor de verzekerde is het veel voordeliger om naar een ander te gaan (sterker nog, ze komen vaak zelfs naar je huis of werk) om gratis de ruit te laten vervangen.

De auto van mijn werk is via een andere verzekeraar verzekerd (kan ik ook niet kiezen); daar staat dus wel dergelijke reclame op.

Op de groene kaart staat geen reclame. Wel staat er een nummer op dat je kunt bellen bij ruitschade. Je wordt dan direct doorverbonden met één van onze aangesloten ruitherstellers. Ga je naar een bedrijf dat niet is aangesloten? Dan vergoeden we niets. Je betaalt dus in feite altijd je gekozen eigen risico.

FBTO biedt wel een module op de autoverzekering waarbij je zelf kunt kiezen waar je de schade laat herstellen. Dit is de module "Eigen Keuze Herstelbedrijf". Je betaalt dan meer premie, maar hebt dan wel alle vrijheid.
JeroenE schreef:

Ik weet het natuurlijk ook niet precies.

Wellicht dat er wat meer verteld moet worden voor er om reacties wordt gevraagd?

Want blijkbaar is het niet duidelijk genoeg wat er nu precies wordt voor gesteld, laat staan dat je daar een zinnige reactie op kan geven.

En nu kan ik een stevige glimlach even niet onderdrukken 🙂

Ik ben geen moderator maar als ik dan even probeer om een reactie namens hen te geven dan doet men dat expres. Men is expres vaak niet zo uitgebreid en laat zelfs bewust soms dingen weg. Dat verzin ik overigens niet, dat zegt men zelf.. En nu gaat Fokelien vast reageren ...... :D  
Badge +2
@Jelle, Aha, dus de autoverzekering van de FBTO is al een natura-polis tenzij je extra betaalt. Goed om te weten, dan zal ik prive ook nooit een autoverzekering van de FBTO gaan afsluiten. Ik hou niet zo van gedwongen winkelnering.
Reputatie 3
Frans den Oudsten schreef:

En nu kan ik een stevige glimlach even niet onderdrukken 🙂

Ik ben geen moderator maar als ik dan even probeer om een reactie namens hen te geven dan doet men dat expres. Men is expres vaak niet zo uitgebreid en laat zelfs bewust soms dingen weg. Dat verzin ik overigens niet, dat zegt men zelf.. En nu gaat Fokelien vast reageren ...... :D  

Haha......heerlijk! Je daagt me uit Frans 😉
Er moet natuurlijk wel ruimte blijven voor eigen interpretaties. Hierdoor gaat de discussie zoals nu blijkt wel van start 😛
Reputatie 3
Ik reageer ook graag nog even op jullie discussie JeroenE en Frans.

Jullie mening is duidelijk!

Je kan het natuurlijk ook omdraaien 🙂
Wanneer je gebruik maakt van een bestaand schadenetwerk betaal je een 'lagere' premie.
Wij bieden de klant een eigen keuze en je bent niets 'verplicht'.
Jij kiest! 😃
Fokelien schreef:

Ik reageer ook graag nog even op jullie discussie JeroenE en Frans.

Jullie mening is duidelijk!

Je kan het natuurlijk ook omdraaien 🙂
Wanneer je gebruik maakt van een bestaand schadenetwerk betaal je een 'lagere' premie.
Wij bieden de klant een eigen keuze en je bent niets 'verplicht'.
Jij kiest! :D

Jeroen, lees je nog mee?

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Je kunt natuurlijk redeneren 'oh, dus als ik kies voor een vrije reparateur dan stijgt mijn premie. Lekker is dat'.

Je kunt ook anders reageren. Eerst was de aarde woest en ledig. Toen kwam een verzekeraar met een autopolis waarbij je zelf mocht kiezen bij wie je je auto liet repareren.
Uiteindelijk redeneerde men verder en thans denkt men na over de volgende oplossing aan: als je de reparateur door ons laat kiezen krijg je premiekorting want ook wij kunnen dan kortingen bedingen bij bedrijven die natuurlijk al goed bekend staan qua kwaliteit van repareren want dat heeft men natuurlijk eerst goed onderzocht. Bovendien, motorrijtuigexperts kennen die reparateurs natuurlijk ook. En toch blijf ik het een beetje een wazig verhaal vinden, enerzijds omdat de regeling volgens mij nog niet bestaat, althans niet in deze vorm en anderzijds omdat de regeling al wel bestaat maar het voordeel bestaat in een korting van het eigen risico.

Het is een beetje als dat glas bier dat je voor je hebt staan. Je kunt daarvan na een paar slokken zeggen dat hij half leeg is maar ook dat hij nog half vol is. De keuze maak je zelf.

Een en ander staat volgens mij overigens los van no-claim korting dan wel bonus/malusschalen.

Reageer